Ukončený osobní blog české šperkařky, jíž učarovaly korálky.

Tajemství konce doby krabičkové v Čechách

6. června 2016 v 13:32 | Monica Otmili |  Rukověť spotřebitele
Fenomén měsíčních krabiček s překvapením, které se u nás objevily třemi lety a doslova zaplavily internet, pomalu, ale jistě vyhasíná. A já jsem si nedávno - velkou náhodou poté, co jsem na jedné z blogerských FB stránek objevila článek se stížností jedné blogerky, uvědomila, proč tomu tak je. Protože on "krabičkový byznys" není žádná sranda.

To, co vypadalo před několika lety v Americe nevinně, totiž krabička, která každý měsíc přinese svým odběratelkám novinky ze světa kosmetiky, aniž by předem věděly, co přesně obdrží, se rozmohlo do masivního měřítka a netrvalo dlouho, z těchto zajíců v pytlích (či kočkách v meších) se stal mezinárodní fenomén. V roce 2012 zavítal také do Česka. Avšak ať se nám to líbí, nebo ne, po spoustě nadějných projektů tohoto tipu jako by se dnes zem slehla. Čím to?



Která dáma by dnes neznala nejúspěšnější z nich - Ladybox (potažmo Senzabox). Oba projekty, později se sloučivše, českým zákaznicím přinášely novinky i stálice z kosmetické oblasti v podobě vzorků i plných balení, jsou už dnes minulostí. Přesto však žijí v paměti lidí a ještě dnes lze na FB stránkách Ladyboxu dohledat relativně nové komentáře s dotazy, kde si mohou dotyčné tajemnou krabičku objednat. Ale abychom nemluvili jen o kosmetice, v českých luzích a hájích se promítly i krabičky s potravinami (tuším, že stále fungují dvě z nich), kvalitním vínem, příslušenstvím pro zvířata, knížkami či deskovými hrami pro rodiče a děti. Mnozí si řeknou, že je velká škoda, že spousta z výše zmíněných už své zajíce v pytli nedistrubuuje. Jejich stránky jsou plné otázek proč. A mně to došlo poté, co jsem čirou náhodou objevila jednu negativní reakci na nově vzniklý podobný kosmetický projekt (z důvodu slovního urážení všech stran vzájemně pod onou recenzí zde záměrně nezmiňuji název).

Spousta ukončených firem uvádí, že český trh nebyl na nakupování tohoto typu připraven a výsledky (=zisk) nesplnily nastavená očekávání a cíle. Na příkladu Ladyboxu si ukážeme, že ono to totiž není vůbec jednoduché.

Princip této krabičky spočíval, že zákaznice obdrží balíček s překvapením v hodnotě vyšší či minmálně stejné, jakou za balíček zaplatila cenu. Aby bylo z hlediska poskytovatele služby něco takového vůbec možné, bylo nutné, aby Ladybox získal většinu poskytovaných produktů jako smluvní/sponzorský dar. Jedině tak mohli zajistit, aby ze svého podniku (z nějž museli také řádně odvádět daně + platit náklady na balné, poštovné a tisk propagačních letáků) měli také zisk. Zádrhel však byl v tom, že většinu balíku tvořily vzorky či různá zmenšená balení. České zákaznice po vzoru těch zahraničních brzy přišly na to, že s kapkou šikovnosti si mohou tytéž vzorky obstarat samy, aniž by za ně musely platit. A zde nastal zlom - snížil se zájem o krabičky a díky tomu ukončily spolupráci i nějaké firmy, které dodávaly své zboží. Anebo ukončily proto, že spolupráce s Ladyboxem se na jejich zisku neprojevila natolik, kolik očekávali. V balíčcích se začaly opakovat produkty od stejných firem, což opět omrzelo odběratelky krabiček. Lidově řečeno, začalo to směřovat do kytek.

Zmiňovaná negativní recenze nejmenovaného eshopu spočívala zejména v nespokojenosti zákaznice s obsahem překvapení. Také vytýkala, že dle jejích přepočtů byl čistý zisk autorky projektu z jednoho balíku cca 100 Kč (po odečtení zdanění a nákladů na balné). K této recenzi jsem se dostala zcela náhodou, poohlédla jsem se tedy po informacích o hodnocené službě a recenzích ostatních. Vyšlo najevo, že si zákazníci mohou objednat balík v různých hodnotách a dle dotazníku (personalizace) je zohledněno složení obsahu. Z toho vyplývá, že každá krabička je unikátní a autorka projektu nemá podepsané žádné smlouvy s dodavateli, nýbrž výrobky nakupuje sama a patrně za maloobchodní ceny. Cílem jejího projektu není propagovat výrobky různých značek, ale pouze udělat radost těm, kdož si objednají.

Zahraniční Subscription Box. Zdroj obrázku: Hellosubscrioption.com (klik pro přesný odkaz)

Za předpokladu, že nechce takovou službu provozovat zadarmo (což je dost nevděčná práce, která brzy přeroste přes hlavu), jednoduchou matematikou docházíme k závěru, že hodnota obsahu nikdy nemůže dorovnat, natož převýšit cenu balíku. Objednám-li si tedy takový balíček, musím počítat s tím, že platím nejen za obsažené produkty, ale také za službu, že se nechávám překvapit, potěšit od někoho, kdo si dá práci s výběrem produktů pro mě jakožto konkrétního člověka. Tady je kámen celého úrazu.

Paní/slečna nemá smluvní partnery, její osobní zisk je i přesto nižší, než byl u takového Ladyboxu, který dle vlastních slov managementu ukončil činnost právě z důvodu, že se jim dlouhodobě nevyplácel. Je to takový začarovaný kruh, jehož cílem je dosáhnout spokojenosti všech tří (příp. dvou) stran - zákazník chce být nadšen a překvapen, zároveň však očekává za svou zaplacenou částku obsah v minimálně stejné hodnotě, smluvní firmy dodávající zboží očekávají na základě reklamy skrze balíčky oblíbu novou skupinou zákazníků, kteří je začnou kupovat a firma tak zvýší svůj zisk, který chtějí mít v neposlední řadě i autoři krabičkových projektů.

Aby tedy slečna z onoho krabi-servisu mohla nakoupit lepší produkty, musela by se cena balíků zvednout. A to už se nemusí líbit potenciálním zákazníkům. Nebo musí sehnat smluvní partnery, což půjde nyní po fiasku s Ladyboxem velice těžko. Jinak v českém prostředí opravdu nečekám, že by mohl být projekt úspěšný. Proč? Jednoduše proto, že jsem z celé situace ohledně krabiček u nás vypozorovala, že čeští zákazníci vidí v krabičkách pouze stranu produktů. Nikoliv už však službu, kterou mu firma poskytuje. Nevidí, že je za tím lidská práce, která u větších projektů sledovala, balila a odesílala stovky objednávek, zabývala se propagací a vším okolo. A u menších projektů, jako třeba zde nepojmenovaný e-shop, navíc sestavovala osobní kombinace produktů, které osobně nakupovala, balila a zasílala.
.
Zákazníci si neuvědomují, že často spolu s krabičkou kupují nejen produkty, ale také zážitek v podobě těšení se a překvapení, i lidskou práci za tím vším.
A dokud si to nebudou uvědomovat a nebudou ochotni to také ocenit, nevidím u nás "krabičkový byznys" jako úspěšný.

 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 Sue Diamond Sue Diamond | E-mail | Web | 6. června 2016 v 15:07 | Reagovat

Osobnú skúsenosť s Ladyboxom a podobnými krabičkami nemám, pretože mi pripadá hlúpe zaplatiť za niečo, čo sa z veľkej časti skladá zo vzoriek alebo cestovných balení a čo mi v konečnom dôsledku možno vôbec nebude vyhovovať - napr. dekoratívna kozmetika odtieňmi, pleťová kozmetika typom pleti, pre ktorý je určená atď. Tá personalizácia krabičiek by to všetko pekne vyriešila len ak by sa napr. u dekoratívnej kozmetiky nelíšili jednotlivé odtiene aj medzi firmami (najsvetlejší odtieň  01 od Rimmelu nemusí byť rovnaký ako 01 od L'Orealu a pod., takže tu ani personalizácia nemusí pomôcť). Celkovo si myslím, že toto je taký nevďačný a asi aj dosť nedomyslený biznis či už sú to produkty pre ženy, jedlo alebo niečo pre chlpáčov. Nedivím sa, že ten veľký boom opadol, vlastne sa skôr divím, že to malo taký veľký úspech celé tie tri roky.

2 Lina Dee Lina Dee | E-mail | Web | 6. června 2016 v 22:52 | Reagovat

Moc dobře vím, na kterou recenzi narážíš a přiznám se, že jsem jednou z těch, co byly na straně poskytovatelky služby. Dokonce mám v plánu ji osobně ozkoušet, takže špatná reklama - taky reklama. Každopádně ze samotné recenze bylo jhasně znát, že slečna příjemkyně absolutně nemá tucha, jak takovéhle služby fungují, a nakonec ani, co stojí hloupé poštovné, jinak by nemohla plácnout nic o zisku 100Kč. A i kdyby, co je stovka? Na stovku cca dělám hodinu ve fabrice. Nákup, výběr a zabalení s posláním zaberou možná i více, než hodinu.
A co se týče mého pohledu ze strany příjemkyně podobného balíčku - petboxu, tak jsem ho zrušila hlavně proto, že ač měli určen petbox pro kočky, chodily mi třeba baterky do svíticího obojku pro psy. tři měsíce za sebou. Hodně se to opakovalo a to byla velká škoda.

3 Muchomůrka Muchomůrka | E-mail | Web | 6. června 2016 v 23:22 | Reagovat

Také jsem Tvůj komentář u oné recenze postřehla, ale slečna recenzi píšící mě vcelku přesvědčila o své pravdě... Protože nevidím smysl v očernění balíčku :D možná jsem příliš naivní, ale fakt nevím, proč by někdo psal lživou recenzi na balíček od nějakého úplně cizího člověka, se kterým se ani nezná...

Ale s úvahou naprosto souhlasím!

4 Monica Otmili Monica Otmili | E-mail | Web | 7. června 2016 v 9:26 | Reagovat

[3]: Tam pokud si pmatuji obře, tak majitelka e-shopu zdůrazňovala, že balíček obsahoval více produktů, než slečna uvedla, načež jí ne zrovna slušně začala vyhrožovat soudy. Bohům žel právě proto, že každý balíček má individuální složení, zrovna tuhle skutečnost, že obsahoval něco dalšího, nemůže jakkoli dokázat... Avšak jak píše Lina Dee, i za předpokladu, že  by tam dohadované věci nebyly, ten zisk je fakt minimální, po odečtení poštovného.

5 Lady de Vampire Victoria Lady de Vampire Victoria | Web | 7. června 2016 v 15:38 | Reagovat

pěkný článek a blog

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
Zanechte komentář, neboť zpětná vazba je motorem pokroku. :-)


Kopírování jakýchkoliv článků, fotek, obrázků a vytváření kopií mých šperků bez svolení je zakázáno! Umístěním reklamy souhlasíte s jejich okamžitou likvidací a označením vaší osoby vulgárním výrazem pro ženské (příp. mužské) přirození. Za reklamu pro hlasování hlasuju pro soupeře!

Design by Violett - pieklo.blog.cz
Autor obrázku v záhlaví: annick