Ukončený osobní blog české šperkařky, jíž učarovaly korálky.

Lidová a "lidová" muzika

17. dubna 2016 v 19:39 | Monica Otmili |  Hudební okénko
Už nějaký ten pátek si všímám, že vysloví-li se slovo "folklór" či "cimbálovka" někde, kde není posluchačstvo zároveň milovníkem, naskakují spoustě lidem automaticky osypky. Mě jako člověka, který mezi folkloristy vyrůstal, to vždycky znovu a znovu rmoutí. Dříve jsem si říkala pro útěchu, že jejich reakce jsou na základě nedostatečných znalostí či jiného hudebního vkusu. Folklór je v očích mladé generace záležitost pro naše prarodiče v tom lepším případě. A v tom horším synonymem pro dechovku.
Záhy mi však došlo, že tím skutečným důvodem je fakt, že mladí lidé nemají dostatečnou šanci si k folklóru pořádně přičichnout a změnit názor, pokud se nepohybují blízko "branži".



Na městských slavnostech vystupují různá uskupení, od profesionálních cimbálových muzik, muzikantů, pro něž je hudba koníčkem přes uskupení, která jaksi koketují s lidovou hudbou, až po interprety, kteří pod škatulkou lidová muzika hrají písně umělé či jejich patvary. Poslední z těchto uskupení přinášejí různou úroveň hudební kvality a nenáročný návštěvník je spokojen. Pokud ne, hudební doprovod směle ignoruje. Město má program a lidé jsou spokojení.

Žel bohům důvod, proč je lidová muzika pro mnohé tabu leží někde jinde než na lokálních kulturních akcích. Nebudu chodit kolem horké kaše, podepsala se na tom zejména negativní reklama, díky níž dnes lidé vnímají pod pojmem folklór něco úplně jiného, než jím doopravdy je.
Jistá hudební vydavatelství prezentující skupiny rozličných kvalit je často vydávají za to, kým nejsou. I když oná pochybná hudební formace, dost často spadající pod label Česká muzika, má k folklóru i hudební kvalitě daleko, bude to jako legendární lidová kapela prezentováno.


Začínalo to nevinně - výše zmíněné vydavatelství si platilo reklamu na veřejnoprávní televizi ČT, v níž prezentovalo CD a DVD country, trampských písní i dechovek za pomněrně vysoké peníze. Ideálně s nálepkou sleva, na níž lidé - zejména té starší generace - slyší. Dosud neznámé písničkářské dvojice typu Eva a Vašek byly najednou "dnes již legendární." Tato taktika evidentně zabrala jako hrom, protože ono nakladatelství má dnes svůj vlastní televizní kanál - Šlágr TV který spolu s jeho slovenskou obdobou Senzi TV sledují statisíce lidí a CD z jejich produkce, mnohdy slutečně paskvily (viz toto), jsou šířeny v masovém měřítku a lidé to kupují. Z podnikatelského hlediska byla objevena a zaplněna díra na trhu a má to úspěch jako prase. Ale také negativní dopad.
Oba jsou to kanály, jejichž cílová skupina je nenáročné publikum tvořené především seniory, velice rychle navozují myšlenku, zdali tak trochu nezneužívají pokročilého věku a důvěry svých posluchačů, když jsou nepřetržitě nabádáni ke koupi hudebních nosičů za vysoké částky. Jak říká Jarda Konáš v Hudebních masakrech, ve finále nejde o nic jiného, než praobyčejný teleshopping.

Nejsem ten typ člověka, který by nadával na něco, čehož hanobení je zrovna populární, obě stanice máme s přítelem dobře "nastudované", neb jsme se na to svého času v pozdních večerních hodinách dívali z legrace. (Zpravidla jsme to zakončili panákem.) Po jisté noci, kdy byl můj mozek nenávratně poznamenán Marcelem Zmožkem parazitujícím na jméně jeho otce, s recesivním sledováním definitivně končím. Drahý mě do dneška čas od času provokuje, že mi to bude pouštět, zatímco mně se ježí chloupky na krku hrůzou.
Zezačátku nám přišlo vysílání vtipné. Šlágr mobil, který po stisknutí tlačítka 5 spustí aktuálně přehrávané hity na Šlágru byl explozí nekončícího smíchu. Co se však týče repertoáru, člověk po chvíli pochopí, že je to vlastně jenom smutné. Jako folkloristka nikdy nepochopím, jak někdo může vydávat a prodávat DVD pochybných skupin přehrávajících a upravujících všemi známé písně v balíčku CD + DVD za akční cenu 600 Kč... Pan majitel Šlágru ve videu pro DVTV prohlásil, že s cenami CD údajně jít dolů nemohou kvůli Popronu, pod něž díky licencím spadají.
Jak je ale tedy možné, že si zde koupím CD zahraničních, mezinárodně známých interpretů třeba za poloviční cenu?


A stejně tak si mohou lidé za poloviční cenu koupit CD kvalitní lidové muziky na festivalu, který není pod záštitou Šlágr TV, kde vstupné nestojí dvanáct set, ale třeba 200/den. Zmínit můžeme třeba MFF Strážnice, MFSF Jánošíkov Dukát nebo třeba slovenské Jánošíkové dni v Terchovej... Ostatně, co si o tom, co pouští do světa, myslí sám pan majitel? Poslechnout si jeho odpověď můžete zde, zejména od 3:20 minut.


Před několika měsíci se začalo rozpínat i impérium TV Barrandov, jehož jednou "dcerkou" je také Barrandov Muzika. A musím říct, že právě tato hudební televize je produkčně i designově vrchol absurdity. Nejen, že prezentované skupiny mají ještě nižší úroveň, než je tomu u předchozích dvou, ale také celé vysílání působí od hlavy k patě odfláknutým dojmem. Majitelé TV Barrandov si zřejmě nemohou dovolit platit poplatky za šíření populární hudby ani za šíření těch interpretů, kteří již vystupují na platformě Šlágru/Senzi, a pak to dopadá příkladem za všechny - budiž jím cimbálovka, kde má cimbál sólo po celou dobu písně...

Není tedy divu, že nejen mladí lidé vnímají lidové písně negativně, když si je spojují zejména s produkcí výše zmíněných televizních stanic. Neb pokud má reklamu jeden segment z určitého pole - a zrovna ne ten kvalitní - lidé mají tendence dívat se skrz prsty rovnou na celou oblast. Je však zajímavé, že skutečně kvalitním interpretům, kteří si pomaloučku polehoučku dláždí svou cestu se mnohdy takové mediální pozornosti či prodejů alb nedostane za celou dobu jejich existence.

"Barrandovské" muzice se však musí nechat, že vysílání (dosud) neprobíhá formou permanentního teleshoppnigu. A kdyby tomu bylo stejně i u předchozích dvou kanálech, nepozastavovala bych se natolik nad vysíláním, neb ten teleshopping by nebyl trnem v oku a obecně bylo jejich vysílání méně kontroverzní, tudíž by se dalo očekávat, že by odpadla i část té negativní reklamy.



Folkloristé, ale i folkoví interpreti nechtějí být házeni s těmito przniteli do jednoho pytle a posluchačstvo žádají o jediné: Nenechte se obalamutit a nevyhazujte zbytečné peníze za odpad. A nezavírejte oči před celou oblastí na základě jedné negativní zkušenosti.


"Problém" Šlágr TV a podobných je totiž v tom, že (zdánlivý) folklór není v jejich dnešní produkci number one (jak to bylo dříve upřímně nevím). Spousta lidí to tak ale stále vnímá a zde - v zaměňování pojmů - leží jádro pudla. Je třeba si uvědomit, že slovo folklór nezahrnuje pouze lidovou muziku a zdaleka se nerovná slovu šlágr ani slovu dechovka a právě televize Šlágr - ať si hraje, jak chce, ať si prodává co chce - pouští do světa zejména písně umělé, a proto by se slovům jako je "lidový," "folklórní" či "tradice" měla raději vyhýbat. Vzhledem k migrační krizi se začíná spousta lidí zajímat, nebo aspoň zdánlivě zajímat, o své kořeny a kulturní tradice, můžeme doufat, že osvěta zasáhne i do těchto vod.

A co se týče muziky folkové a rádoby folkové, jak by se dal směle označit žánr dnes zvaný šlágr, je už jen na posluchačích, zda se jim chce dát své peníze za muziku takovou:


Nebo takovou:




A jak se stavíte k lidové muzice a folkloru na straně jedné a "šlágru" na straně druhé vy?

Užívejte jara!
Vaše Mon

(Fotografie protkané článkem jsou mé záznamy z festivalů Jánošíkov Dukát 2013 a francouzského Festival de Martigues 2015.)
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 all-is-magic all-is-magic | E-mail | Web | 17. dubna 2016 v 19:52 | Reagovat

Podle mě Šlágr nejde ani nazývat plnohodnotnou hudbou... za velké prachy se tam prodávají hudební pokusy, které může člověk spíchnout za víkend a nepotřebuje být nějak extra talentovaný.

Já ráda poslouchám folk metal, nevím, jestli se to počítá... :D A zprvu jsem ani nevěděla, že takový druh hudby existuje :D

2 Julie Julie | Web | 17. dubna 2016 v 19:57 | Reagovat

Podle mě si narazila na výbornou myšlenku, jakési kouzlo folklóru, tradičnosti vymizelo, krásu historického "bohatství" (jestli to tak můžu říci) vytlačila honba za penězi. Ostatně, o nic jiného v naší republice ani nejde...

3 Monica Otmili Monica Otmili | E-mail | Web | 23. dubna 2016 v 16:08 | Reagovat

[1]: Nevědělas, že existuje lidová, folklórní muzika, nebo právě ten folk metal? :D "Problém" Folk metalu je v tom, že spousta kapel do tohoto žánru spadajících využívá pro svou hudbu lidové a netradiční, případně historické hudební nástroje, avšak zároveň se příliš neodkazují na lidové využití a folklór, ale spíš období pohanské. (Nic to však nemění an tom, že ej to supr muzika.) Když už se však své oblasti věnují, stojí to za to, viz maďarská Dalriada, faerští power/viking metalisté Týr, kteří často přehrávají přímo národní písně. U nás oceňuji využití cimbálu Silent Stream Of Godless Elegy, i přesto mi tady však chybí kapela, která by do metalu komponovala dejme tomu valašský folklór nebo třeba i naši národní mytologii, příběhy o Libuši a Vyšehradě atd... :-)

[2]: Naštěstí nevymizelo úplně, tomu folklóru se u nás stále věnují tisíce lidí, avšak jakési skupiny se snaží z toho slova vyždímat, aniž by jej používaly na správném místě a pak to má skutečně ten dopad, že lidé začnou zapomínat...

4 all-is-magic all-is-magic | E-mail | Web | 23. dubna 2016 v 20:18 | Reagovat

[3]: myslím folk metal :) A ano, právě skupinu Týr :D I když jsou trochu smíchaní s tím power... Já ale druhy nějak extra neřeším, hlavně že se mi to líbí :D

5 Monica Otmili Monica Otmili | E-mail | Web | 23. dubna 2016 v 22:10 | Reagovat

[4]: Z nich mi padá brada zejména proto, jak dokázali svůj malý národ světově reprezentovat a přiblížit širokému publiku místní historii tradice. U mě probudili hluboký zájem o Faerské ostrovy a jejich kulturu, faerština je nádherný jazyk, jejich země je nádherná a jsou a to náležitě hrdí. Naživo v Hodoníně trochu zklamali, nemělo to takový drive a byli celkem odměření, ale doufám, že se mi podaří je slyšet hrát v jejich domovině. :-)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
Zanechte komentář, neboť zpětná vazba je motorem pokroku. :-)


Kopírování jakýchkoliv článků, fotek, obrázků a vytváření kopií mých šperků bez svolení je zakázáno! Umístěním reklamy souhlasíte s jejich okamžitou likvidací a označením vaší osoby vulgárním výrazem pro ženské (příp. mužské) přirození. Za reklamu pro hlasování hlasuju pro soupeře!

Design by Violett - pieklo.blog.cz
Autor obrázku v záhlaví: annick