Ukončený osobní blog české šperkařky, jíž učarovaly korálky.

Byl jednou jeden islámský stát

18. září 2014 v 19:44 | Monica Otmili |  Život kolem nás
Jsou to zhruba tři měsíce, co jsem psala článek o islámu a muslimech. V něm jsem mimo jiné zmínila, že nevěřím, že by v samotných islámských státech neexistovaly umírněné rodiny, které by se striktně držely tradic jako klíšťata. Že nevěřím, že existuje pouze radikální islám a že džihád neznamená "zlikviduj všechno živé co neuznává Alláha." Že věřím, že existují i spokojené muslimské ženy. A pořád nepřestávám doufat, ale vzhledem ke zprávám, které k nám přichází z Blízkého Východu a Iráku je to pro mě čím dál tím těžší a už si nejsem tolik jistá.



Poté, co můj článek, s názvem Islamoskeptik vyšel, sešlo se pod ním několik komentářů, přičemž jeden z nich pokládám za více než trefný. Dovolím si citovat T(h)oma:
"Podívejte se na to ale i jinak. jak tu padlo, je to spíš o lidech než o náboženství. Křesťanství, které považujeme tak nějak za "svoje", třebaže většina obyvatel se řadí k ateistů, je cca o 670 let starší než islám. Pátrání v historii odhalí, že v dobách, kdy křesťanství bylo stejně staré jako islám dnes (tedy někdy ve 14.-15.století), křesťané také nebyli zrovna míliusové. Vzpomeňme křížové výpravy, kolonizaci, násilnou katolizaci domorodců kdekoliv na světě... Z tohoto úhlu pohledu není islám o nic horší, jen má ještě necelých 700 let na to, aby "dostal rozum".

Potřebuje se náboženství jako takové vyřádit? Dospět možná ano, otázkou je, zda my dokážeme odhadnout, či už překročilo hranici dospívání do dospělosti. Ať mluvíme o jakémkoliv náboženství, které může mít jakýkoliv základ, vždy ho budou ovlivňovat lidé a společnost. Někteří si jej možná vyloží špatně (teď bychom se mohli zamyslet nad tím, co je to ten správný výklad) a jiní jej použijí dokonce jako prostředek moci. A jak se vyvíjí celá společnost, tak se vyvíjí i její víra a chápání toho či onoho náboženství. A do toho tu máme ještě jednotlivá odvětví. Bible, která ať chceme či ne dala morální základy Evropě, a stejně tak Korán mají desítky různých výkladů. Křesťanství dnes nemůže být takové jako ve středověku, lidstvo se dávno posunulo někam jinam, doba a smýšlení lidí se změnila a lidé si začali uvědomovat, že křesťanství je třeba trochu reformovat. Uvědomuje si to dokonce i papež František. Většina lidí by si dnes nedokázala představit, že by mohli uctívat boha moře či elektřiny.

Náboženství si stvořili lidé a od té doby, co jej šíří, jej zároveň upravují, tvarují, formují. Buďme upřímní, každá kultura je jiná, nejsme stejní. Toto není žádný projev rasismu, nýbrž holý fakt. Krásným příkladem potvrzujícím mé tvrzení je folklór. Bylo vědecky prokázáno, že Afričané myslí jinak než Američané či Evropané. Proto si troufám říci, že islám nečeká stejná cesta, jako křesťanství. Jistě, bude se vyvíjet, ale jak? Kdo jej bude formulovat? Fanatici, s nimiž se roztrhl pytel? Propaganda dělá s lidmi různé věci, jistý Američan, který v padesátých letech začal prodávat balenou vodu, řekl v jednom rozhovoru velmi podobnou větu: "Dokázal jsem lidem za peníze vnutit to, co mohli mít téměř zadarmo." Reklama či dobrý řečník je silný mocenský nástroj. Dalším příkladem je tomu i někdejší vůdce Třetí říše. Kolik milionů lidí svými výstupy oslovil a ovlivnil? Pokud jsou mladí muslimové a jejich rodiny podněcováni k radikalismu, tak bude jejich počet žel všem božstvům stoupat. Vznik samozvaného chalífátu s názvem Islámský stát především na území Sýrie a Iráku je důsledek propagandy. Ano, i křesťanství mělo a má svou říši a ne vždy byla jeho působnost šířena mírovou cestou. Můžeme těžce odhadnout, jakou fází právě islám prochází. Výbojnou? Bude líp nebo hůř?

Zkusme se zamyslet. Jsou Arabové, Íráčané, Ománci, Turci, Pákistánci, Afghánci, ale i Indonésané, Somálci či Egpťané stejní jako my? Ne. Mohou tedy jakékoliv náboženství vnímat stejně jako my? Ne. Z vlastní zkušenosti či ze zkušeností známých vím, že lidé z muslimských zemí bývají přátelští a velmi pohostinní. Jak to, že pořád slýcháme a čteme o radikálech? Kde se to v nich bere? A kdo jim říká, že takhle je to správně? Chce to tak křesťanská Amerika - propagovat islám jako nebezpečné náboženství? Čemuž by se muslimové samozřejmě bránili? To už se začínám dostávat do vod konspirací, které bych teď raději odložila zase stranou.

Když jsem si v červenci koupila Reflex, jelikož mě zaujal článek o věštcích, který napsal kontroverzní autor Jiří X. Doležal. Ani jsem netušila, jak to číslo 29 využiji. Navnadil mě k napsání jednoho článku a v dalším využívám publikované informace. Jako skutečná návnada posloužily informace o vyvražďování Jezídů. Kolik milionů lidí muselo přijít o život z důvodu náboženství? To se svět nepoučil, je vážně zapotřebí dalšího krveprolití? Nač? Ateisté by řekli ještě něco ve smyslu: "A to ještě pro něco, co není stoprocentní." Možná se k vám doneslo tohle:


Tuto mapu zveřejnili na Twitteru radikální islamisté z hnutí Islámský stát a má se jednat o jejich vysněný plán budoucnosti světa. Plán, který končí našimi jižními hranicemi. Že to mezinárodní organizace nepřipustí, je nad slunce jasné, i tak je však tato vidina děsivá. Pro někoho vítězství, pro někoho prohra. Mám se bát já o budoucnost vlastní či budoucnost svých dětí? My si zatím říkáme, jak je to všechno od nás daleko, ale pak se stane něco jako nevinný přelet malajského civilního letadla přes Rusko a Ukrajinu... Nikdo si nemůže být jistý, nikdo není v bezpečí. Byť nás snímají kamery ze všech stran.

Já nevím jak vám, ale možnost, že jednou, byť za tři sta let, budou na místech dnešních kostelů stát mešity, mi nepřipadá nijak přitažlivá. Každá kultura má či měla své náboženství, které jí pasovalo přesně na míru. A nejspíš to tak mělo zůstat, což ovšem vzhledem k technickým možnostem, zejména v dopravě, dnes není možné. My Češi jsme v patnáctém století dokázali, že nám nepůvodní křesťanství úplně nevyhovuje a dnes se ke křesťanskému vyznání hlásí necelých 15% obyvatelstva včetně evangelíků, protestantů, pravoslavných i husitů. Bude vyhovovat islám Angličanům, Němcům, Norům, Rusům, Američanům, Slovákům, nám, Japoncům? Nemyslím si. Multikulturní společnost je podle mě spíše zlem, pravdou však je, že pohybu obyvatelstva nezabráníme. Dost možná právě světem začalo probíhat něco jako druhé stěhování národů, aniž bychom si to uvědomovali. Je to přirozený proces. Ten proces ani průvod informací nelze nijak násilně zastavovat, byť se o to snaží třeba Severní Korea.
Je morální zavřít hranice a nikoho nepustit dovnitř ani ven?
Jediné, co můžeme dělat je hledání dalších informací a psaní tisícovek článků s názory, byť se nesetkají s účinkem. A jediné, v co můžeme doufat je, že nikoliv islám, ale muslimové samotní dostanou rozum, lidé konečně poučí a pojmy jako "radikální islám" nebo klidně i "konzervativní křesťanství" se stanou historismy stejně, jako se stalo třeba se slovem "feudál," a přestanou se hádat a zabíjet kvůli náboženství.

Je tohle vůbec možné? Nebo musí vždy být vítězství, ale i prohra?

Zdroj obrázku - klik.
 

4 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 Vlasta Vlasta | E-mail | Web | 18. září 2014 v 20:29 | Reagovat

Teď nějak nevím, jestli jsem tvůj článek o islámu četla (je možné, že ano), každopádně tvůj dnešní příspěvek k tomuto velmi ožehavému a diskutovanému tématu mě zaujal a podnítil k zamyšlení se nad otázkami, které bych si sama asi nepoložila. A souhlasím s tebou, i když bych si sama asi netroufla kvůli mé vlastní neznalosti (a tak trochu i nezájmu, i když vím, že bych se o tohle měla zajímat) sepsat. :-)
Kdo ví, jak to nakonec s islámem bude. V koutku duše si přeji, aby nakonec nezačal pozvolna nahrazovat křesťanství tak jako křesťanství nahradilo judaismus - protože všichni víme, jak to potom bylo...

2 Cleo Cleo | Web | 18. září 2014 v 21:15 | Reagovat

Ta mapa je moc pěkně udělaná.

3 Robka Robka | E-mail | Web | 18. září 2014 v 21:50 | Reagovat

Myslím, žes tohle ožehavé téma formulovala moc dobře a objektivně. Dnes je doba, v níž se projevují důsledky stále větší globalizace světa, což přináší neblahé vměšování velmocí do sporů a konfliktů, které jim řešit nepřísluší a rozdmychávání nenávisti a strachu na obou stranách. Taky mám pocit, že jsme hodně ovlivněni médii, která se snaží předkládat zprávy tak, aby budily strach a vlastně podněcovaly k nevraživosti. Svět je plný zmatku a dezinformací. Náboženství - bohužel - je jednou z příčin všech konfliktů a tou druhou je touha po ovládnutí světa. Pokud budou země jako USA nebo i nakonec země EU posílat do islámských zemí v konfliktu vojáky, bude se zabíjet. Je to válka a ve válce jsou mrtví na obou stranách. My se ale dozvídáme jen o těch z jedné strany a už nevíme, kolik tam zahyne civilistů a obyčejných lidí.

4 MaddyHarry MaddyHarry | Web | 18. září 2014 v 21:54 | Reagovat

Přiznám si, že já si této kultury vůbec nevšímám. Tedy samozřejmě jsem ovlivněný zprávami protože jiné info se ke mě nedostane. Ale to co se nyní děje ve světě to mě opravdu štve. Já je respektuji, když oni respektují mě. Vyrůstal jsem v lázeňském městě a hosté z těchto zemí byli všude, ale třeba dnes se stavím za to, že (a toto vše je mimo téma), ale prostě, že ženy s burkou by tu měli mít zákaz burku nosit. Jde mi o to vidět člověk do tváří. Já když bych byl hostem v této zemi také musím chodit zahalený a neprojevovat si city s druhou osobou. Takže oni ať sundají burky. Ale jinak se nezajímám (a je to možná chyba) o to, co se tam děje. A doufám, že to tam taky zůstane - což také není pravda - stačí si vzpomenout, že před třemi(?) týdny nějaký fanatik uřízl hlavu nevinné dvaaosmdesátileté ženě uprostřed Londýna, která byla jen ve špatnou dobu na špatném místě.

5 Feten (v ČR Vlasta) Feten (v ČR Vlasta) | 18. září 2014 v 22:23 | Reagovat

Zdravím,

shodou okolností jsem provdaná za muslima (araba) a shodou okolností žiju v islámském státě ... jsme spolu 8 let .. moje "rodina" je praktikující a žijící dle Koránu ... jsou to mírumilovní lidé, rozdali by se a to co se děje ve jménu "Islámu" odsuzují a říkají, že to s Islámem nemá nic společného a jsou sami znechuceni tím co se děje ... mimochodem zatím jsem nekonvertovala a nemám to v úmyslu a nikdo v mém okolí s tím nemá problém (samozřejmě si v jejich společnosti víno nenaliju a oblečená chodím ač evropsky tak s koleny a lokty zahalenými) .. chci jen říct, že je to opravdu o výkladu a hlavně - hlavně o lidech ... než jsem poznala manžela měla jsem za to, že muslim = terorista ... není to tak .... Islám má spousty pozitivních myšlenek ... jasně subjektivní názor - žiju s "hodným" muslimem, kolem sebe jen dobré lidi (muslimy) ... já na Islám nemůžu říct slovo špatné ... jo a mimochodem - trochu z jiné strany, ale hodně podobné - můj dědeček byl komunista resp. "K"omunista - červenej od hlavy až k patě... milý, hodný, samá svazácká brigáda, práce přesčas bez zaplacení .... vše pro lidi a pro stát .. žádné podrazy a udávání (a naši? Ani jeden komunisti nebyli).... myšlenka komunismu pro něj byla svatá ... není to taky jen a jen o lidech? .. ale to už je opravdu jiné téma :-) ... všude byli, jsou a bohužel budou zlí lidé ... naštěstí i těch hodných je na světě dost :-)

6 Raja Luthriela Raja Luthriela | Web | 19. září 2014 v 11:57 | Reagovat

A já zase věřím, že Katolická církev i některé radikální větve Islámu, Americká vláda a Brusel je pod vlivem Satana.(Protože slušný Křesťan, Muslim, Američan nebo Evropan přece neudělá to, o čem slýcháme z historie neboo ze zpráv. A proto hledám alternativní náboženské směry. Zrovna boha elektřiny Elektrikuse jsem si v roce 2010 vymyslela. A modlila jsem se k němu jen když mi nešel internet. Možná že bych si měla vymyslet i Wifinuse. Ale i od toho jsem upustila. Možná budu jen nepraktikující křeťanský slovanský pohan.

7 bublaninkaajahodka bublaninkaajahodka | Web | 20. září 2014 v 8:59 | Reagovat

Ahoj, zaoberame sa rozbehnutim webov, spopularizovanim stranok a zvysenim navstevnosti :-) ak by si mal/a zaujem o pomoc do zaciatku pozri si nas blog, pripadne nam kludne napis email a velmi radi ti pomozeme, nadalej pekny den a vela novych clankov ! :-)

8 feministicgirl feministicgirl | Web | 20. září 2014 v 12:24 | Reagovat

,,My si zatím říkáme, jak je to všechno od nás daleko..."
Přesně. Všichni říkají, jak je to daleko, že k nám to nemůže dojít, že se nemáme čeho bát. Ale mě jímá strach, když čtu, jak Islámský stát obsadil další město, vyvraždil ty, kdo se k němu nechtěli přidat, nařídil všem ženám obřízku...

9 all-is-magic all-is-magic | E-mail | Web | 23. září 2014 v 21:00 | Reagovat

Mně by zase tak náboženství nevadila, kdyby byla liberálnější.
Představme si, jak asi reagují, když někdo v Sýrii řekne, že by si raději chtěl zkusit být židem/ateistou/buddhistou/stoupencem Vesmírných lidí/uctívat antické bohy...
dovolilo by to jeho okolí?
Nejspíše ne...
Pokud by to nikomu nevadilo, tak ať si klidně jako ranní rituál muslimové olizují nohy, když to nikoho nebude omezovat :)

10 Malkiel Malkiel | E-mail | Web | 30. září 2014 v 11:22 | Reagovat

Polemika o radikálních a umírněných muslimech je zcela scestná. Islám, byť sám sebe nazývá náboženstvím míru, je sám o sobě totiž radikální ve své podstatě. Ve své podstatě o povinnosti každého muslima šířit islám a to v případě nutnosti i ohněm a mečem. O čemž je zmiňováno v Koránu nejméně stokrát.
Faktem však je, že muslimové vlastně ani nemusí moc bojovat o rozšíření islámu do Evropy. Bude klidně stačit, když si jen trochu počkají a budou se jako přistěhovalci v evropských zemích dál rozmnožovat jako doposud. Například v takovém Holandsku dnes nejčastějším jménem, které je dáváno nově narozeným chlapcům, je jméno Ahmed.
Ta mapka z Twitteru je malována s výhledem na několik nejbližších let. To znamená, v případě radikálního bojového postupu islamistů.
Za takových 80-100 let bude ovšem těmito symboly pokryta i celá Evropa. A to aniž by třeba musel padnout byť jediný výstřel. My původní Evropani totiž vymíráme, jelikož jsme se přestali rozmnožovat.
A na závěr ještě několik čísel k těm radikálním a neradikálním muslimům. Já opravdu věřím, že většina muslimů jsou mírumilovní lidé. Ostatně, podle průzkumů tajných služeb je opravdu radikálních jen asi 15-25% muslimů. Při celkovém počtu muslimů 1,2 miliardy to je ovšem 180-300 milionů radikálních muslimů. Což je strašné číslo. Muslimů, kteří mají za cíl zničit západní civilizaci. Muslimů, kteří jsou ochotni opásat se výbušninou a odpálit se někde v metru nebo to napálit s letadlem do mrakodrapu.
Na zabití 3000 lidí ve WTC přitom stačilo pouhých 19 muslimů.
Na mírumilovnou většinu se bohužel nedá spoléhat. Nemůže být třeba pochyb o tom, že před II.světovou válkou byla většina Němců mírumilovná. Jenže ta radikální menšina způsobila smrt 60 milionů lidí.

11 Luz Luz | 20. října 2014 v 17:43 | Reagovat

Tak mám z toho dojem, jestl jsem tě dobře pochopila, že by podle tebe bylo nejlepší, aby se lidi drželi toho náboženství, ke kterému kulturně/geograficky přísluší, tak s tím tedy určitě nesouhlasím. Je dobré, že je možnost cestování, stěhování se, poznávání jiných světonázorů, a také případně změny vyznání - po důkladném uvážení, co z těch možných světonázorů se mi nejspíš jeví jako pravdivé nebo blížící se pravdě. Ovšem jak říkám, mělo by to být vždy z přesvědčení toho člověka, ne z donucování. Tedy nebylo by v pořádku zakazovat islám, přestože s ním nesouhlasím. Pochopitelně pro muslimy žijící v Evropě by taky měly platit zákony dané evropské země jako pro kohokoli jiného. Pokud jde o muslimy extremisty, taky věřím, že jich je menší část a že většina chce prostě jen normálně žít, starat se o svoji rodinu, a nemá potřebu takovýchto výstřelků.

12 Luz Luz | 20. října 2014 v 17:52 | Reagovat

Pro zajímavost, mě zaujalo tohle (anglicky), je to o hnutí solidarity s iráckými křesťany, s kterým se identifikují i někteří muslimové, protože si uvědomili, že extremismus IS je potenciální hrozba nejen pro křesťany ale i pro mnohé jiné, vlastně pro kohokoliv, kdo s nimi v něčem nesouhlasí... http://sojo.net/blogs/2014/07/31/behind-wearen-if-one-group-marked-were-all-marked

13 medvidek medvidek | E-mail | 22. října 2014 v 7:53 | Reagovat

Nebudu se vyjadřovat přímo k IS, ale rád bych jen připomněl, že v historii téměř vždy (vyjma indiánských kmenů) méně vyspělá civilizace vyhubila pokročilejší. Třeba Řím-Řecko nebo Germáni Kelty na našem území atd... Jde o to že vyspělá civilizace se stane "humální", tak trochu "zparchantí" přestane být ostražitá, někdy i vpustí v rámci humanity soka do vlastních měst a nechá je tam žít (třeba Řekové Římany) a ti pak dělají předsunutý most a zničí umírněnou civilizaci. Zavřít hranice je druhý extrém. Třeba Japonsko uzavřelo hranice na čtyři století, které pak žili relativně v klidu (krom vlastních banditů), jenže pak ztratili kontakt s okolním rozvojem. A bílí kolonisté pak jejich blokády rozdrtili. Jde mi jen o to, že historicky jsme jako Evropani předurčeni k zániku, protože jsme zparchantěli. Řešení ať si každý zvolí sám. Ale nepočítal bych s muslimskou schovívavostí. Koukněte se jen kousek do Rakouska, kde už mají geta. Nebo ve Švédsku, kde vypálili křesťanskou školu za bílého dne atd... Zkrátka nemají slitování, jako mi jsme ho neměli ve středověku. Zařiďte se jak chcete. Přeji hezký den :)

14 Monica Otmili Monica Otmili | E-mail | Web | 6. listopadu 2014 v 23:14 | Reagovat

[1]: Já už doufám pouze v jediné - aby jednou nastala ta doba, kdy se budou lidé vzájemně nábožensky tolerovat a nebudou existovat rozepře a války kvůli náboženství.

[3]: Osobně si nemyslím, že bych byla dostatečně objektivní. Globalizaci dnes už nezabráníme, zda je to dobře nebo špatně, to nechávám na každém, nicméně obojí má své výhody. A kdyby USA a jiné země neposílaly vojáky všude, kde se nějaká rozepře objeví, bylo by tomu mnohdy jedině dobře. Tento imperialismus tvářící se jako projev lidskosti a pomoci vnímám jako velmi neblahé jednání.

[5]: Jsem moc ráda, že tu mám názor od člověka, který je lidově řečeno, přímo od věci. :)

[6]: Musíme brát církev a víru člověka-jednotlivce jako dvě rozdílné věci. I tak mi nejsou některá náboženství sympatická. Sama se označuji za pohanku, jelikož je mi uctívání přírody (dle mého jediného důkazu o existenci božských energií) a určitých abstraktních skutečností prostřednictvím božstev našich předků (kteří na tom byli duchovně patrně lépe, než dnešní společnost), kde je zastoupena ženská i mužská energie, nejsympatičtější. :)

[10]: Mečem... Ovšem za předpokladu, že jej bude nutno bránit. Tak věřím, že tato  vize, kterou znázorňuje mapka, je pouze vizí největšího přání za předpokladu největšího úspěchu, další expanzi vidím až za těch osmdesát let, jak píšeš. Sice vymíráme, ale vlády včetně té americké a ruské realizaci této mapy prostě nedovolí za žádnou cenu. I v norském Oslu je dnes páté nejčastější mužské jméno Mohamed a že to s jimi nemají úplně lehké, avšak stále si myslím, že jsme jako Evropa pořád na počátku onoho masivního proudění muslimů dovnitř a opravdu velké problémy s existencí křesťanského a muslimského obyvatelstva vedle sebe nastanou až za nějaké to půl století. Což se samozřejmě nemusí týkat některých z nás, ale potomstva určitě.  Musíme doufat, že se lidstvo jako celek poučilo z historie, jinak se bude opakovat.

[11]: Popravdě, tato myšlenka je mi hodně sympatická, ale rozumím, že někdo se našel v buddhismu, islámu a koneckonců i křesťanství. Žij a nech žít - dokud mi to nebudou vyloženě cpát nenásilně, či násilně.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
Zanechte komentář, neboť zpětná vazba je motorem pokroku. :-)


Kopírování jakýchkoliv článků, fotek, obrázků a vytváření kopií mých šperků bez svolení je zakázáno! Umístěním reklamy souhlasíte s jejich okamžitou likvidací a označením vaší osoby vulgárním výrazem pro ženské (příp. mužské) přirození. Za reklamu pro hlasování hlasuju pro soupeře!

Design by Violett - pieklo.blog.cz
Autor obrázku v záhlaví: annick