Ukončený osobní blog české šperkařky, jíž učarovaly korálky.

Mám hloupý telefon

12. srpna 2014 v 19:58 | Monica Otmili |  Názorově-úvahové okénko
"Žijeme v době chytrých telefonů a hloupých lidí."

Tuto větu už většina z nás slyšela/četla. Ač patřím mezi technikou snad nejvíce posedlou generaci, jsem v tomto směru pomalu stejná konzerva, jako moje babička. Ať s babičkou chceme nebo ne, svět na nás kašle (a já se mu nedivím) a jak bylo již několikrát vyřčeno (ostatně i zde na mém blogu), pokrok nezastavíš. A tak se během (cca) pětadvaceti let vyvíjely mobilní telefony od třiceticentimetrových, kilogram vážících krabic po mrňavá sklápěcí "véčka," která nebyla po sklapnutí o moc větší než slepičí vejce (popularita těchto telefonů značky Samsung, model jako E530 byla u nás na vrcholu v letech 2004-2006). Od té doby se mobily opět zvětšují, nejnovější smártfouny se nám už nevejdou do kapsy. Kamarád má/měl dokonce tablet, z nějž se dá volat. Vypadá to vtipně, když si takovou velkou placku přikládal k uchu, aby zvedl hovor. Dávno nám mobily neslouží pouze k telefonování a posílání SMS zpráv. Hry naleznete i na proslulé (tehdá ještě finské) Nokii 3310, kterou hrdě vlastní v provozu moje mamka. Kdyby chtěla, může se skrz černozelený display prostřednictvím funkce chat připojit na internet. Ten je u straších typů mobilů jako je tento pouze placený, ale vývojářské firmy se dávno pochlapily a dnes nabízí telefony s připojením k wi-fi.



V roce 2009 se u nás začaly prodávat první dotykové mobilní telefony. V onom roce mi můj tehdejší Sony Ericson vypověděl službu a k narozeninám jsem dostala jeden z prvních "dotykáčů" u nás - Samsung S 5230, později s přídomkem Star, který mám dodnes. Ze slovního spojení "dotykový telefon" se stal fenomén, díky němuž jsou telefony tlačítkové pomalu, ale jistě na ústupu. A na ústupu jsou již i "obyčejné" dotykové mobily. Dnes jsou fenoménem telefony chytré s operačním systémem výkonnějším, než procesory počítačů, které znají naši rodiče ze studentských let. Někdejší proslulá Nokia 3310 se s novými telefony, mnohdy schopnými jako stolní počítač, nemůže co se týče funkcí vůbec měřit. Zato kdyby soutěžila v oblasti kvality a výdrže, vyhrála by na plné čáře. Mamka jí používá 13 let a přežila i pád do záchodu a nabitá vydrží týden. Když jsem rozebírala nefunkční telefony pro součástky do šperků, na tuto Nokii jsem musela jít štípačkami, abych se vůbec zbavila pevných šroubů a plastových krytů a poté se mohla dostat k hlavní desce. Můj dotykový telefon, který je dnes ve své kategorii dědečkem, mi první týden spadl na kachličky, přičemž se z něj kousíček ulomil a od té doby mi nedržel pevně zadní kryt. Světe div se, i tak se mi podařilo jej neztratit skoro pět let. Nyní objevuji známky stárnutí, takový budík mi déle jak rok nefunguje, před půl rokem se zaaly objevovat i kolapsy displaye. Jde to, ale dře to. Telefony mých přátel a známých takové štěstí neměly, většina z nich se rozbila zhruba za dva roky. Buďme upřímní, všichni vímě proč. Na to, aby lidé kupovali nové a nové modely telefonů, musí se ty staré pokazit. Ideálně tak, aby jejich oprava vyšla oproti nákupu nového nevýhodněji.

Až mi definitivně doslouží ten můj, ráda bych nějaký tlačítkový hloupý telefon, ideálně z druhé ruky. Přítel vlastní zase jeden z prvních těch chytrých. Jeho tříletý brácha s tím umí lépe než já. Pro mě je to francouzská vesnice. (Záměrně jsem nenapsala španělská, jelikož španělsky přecejen trochu umím.)

Vidím ve svém okolí, jak jsou lidé na chytrých telefonech závislí. A bodejť by nebyli, když je na nich všechno. Že si pomocí aplikace Google Maps najdou v cizím městě cestu na zámek, do hospody nebo třeba na poštu, zkrátka kdekoliv, nic nenamítám. Avšak nic by se nemělo přehánět. Když vypadá rodinný večer tak, že je na mobilu tatínek i maminka a dítě se samo nudí v koutě, tak je něco špatně. Znám jednu paní, která když chce zjistit, jaké je venku počasí, tak se prvně nepodívá z okna, nýbrž do svého chytrého telefonu na aplikaci, která snímá danou lokalitu z nejbližšího meteorologického radaru. Na čtyřhodinový výlet OK, nad nákupem o ulici níž kroutím hlavou.
Je to tak, čím více techniky je kolem nás, tím více vstupuje do popředí virtuální komunikace na úkor klasické ústní interpersonální. S tím nepochybně souvidí i téma sociálních sítí. Přiznejme si, je zkrátka jednodušší domluvit se na srazu čtyřech lidí skrze Facebook, než každého zvlášť obvolávat a zjišťovat, kdy může a kdy se to nehodí. To bych však odbočila od tématu telefonů.

Před časem jsem viděla dokument, který změnil můj pohled na mobily. Jmenuje se Krev v mobilech a všem vám jej doporučuju shlédnout, třeba tady na youtube. Existuje totiž místo, kde je daň za existenci mobilů příliš vysoká na to, aby o ní věděli všichni jejich majitelé. Pro výrobu mobilních telefonů je zapodtřebí nejrůznějších nerostů - tantalu, wolframu, niobu a samozřejmě také zlata. Tantal a niob se získává z rudy zvané coltan a 98% světové zásoby se nachází pod Demokratickou republikou Kongo. Jak možná víte, Kongo sužuje dvě desetiletí trvající občanská válká, kde proti sobě stojí čtyři strany. Konflikt v Kongu je však hlubší a hlavně etnická záležistost, nicméně elektrotechnický průmysl se jej dotýká čelem i tak. O život kvůli němu přicházejí nejen gorily, jimž díky kácení pralesa ubývá přirozené prostředí a přicházejí o domov (z rukou lovců taky o život), ale i lidé, ať už v nelidských podmínkách v dolech, kde pracují i děti, nebo jako oběti občanské války. Doly totiž drží v rukou povstalci a finance z prodeje nerostných surovin neputují do chudobou postižených oblastí, nýbrž na nákup zbraní a munice...

Proto by se měly firmy jako Nokia, Sony, Samsung a Apple zaměřit spíše na alternativní zdroje či nahrazení oněch problematických nerostů, než na vývoj nových telefonů, které k nám na zatleskání přiletí a přinesou rovnou klíče nebo pivo. Například Apple si tuto skutečnost již uvědomuje a dle mých informací firma vyvinula strategii, jak tyto minerály ve svých výrobcích omezovat. Ještě lépe je na tom takový Intel, který od začátku roku údajně nevyrobili jediný čip obsahující tzv. konfliktní nerosty a nové zdroje wolframu, tantalu a cínu sháněli čtyři roky.
Přiznávámse , že ačkoliv mě dokument šokoval, telefon jsem dosud nevyhodila oknem. Z tohoto důvodu však v případě jeho selhání chci mobil z druhé ruky. (Ne, že by mě to nějak obhajovalo.)

Nejen ty chytré telefony mění svět. Občas když si čtu starší SMS konverzace, říkám si, že ten operátor, který to někde archivuje si musí připadat, jako když sleduje telenovelu. Nebylo by na škodu alespoň pro nostalgii starých časů zavést něco jako Mezinárodní den bez mobilních telefonů.
Také se vám realizace jeví jako vzdálená budoucnost, či vlastně minulost?
 

6 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 Ann Taylor Ann Taylor | Web | 12. srpna 2014 v 20:16 | Reagovat

Vlastně by nebyl problém. Třeba pokud vím, že moje nejoblíbenější kamarádka z města v jiném kraji, s kterou kecáme neustále, bude mít celý den něco na práci, tak mobil nechávám ležet kdesi. Odchozích hovorů mám za měsíc průměrně 40 sekund, příchozích minutu. Mobilní internet mi funguje a nefunguje dle hvězdné konstelace, takže jsem se na něj už vykašlala a jediné, na co používám chytré funkce v chytrém telefonu je trošku lepší foťák, hudební přehrávač, adobe reader na knížky a to je všechno. Je mi jedno, že ostatní to používají místo počítače, ale štve mě, když se na mě dívá prodavačka jako na exota, když jí říkám, že do tarifu nechci internet v mobilu, protože ho nebudu používat. Všechny nainstalované sociální sítě a mapy a lokátory pak hned automaticky blokuju a jsem celkem spokojená a ona to nedokáže pochopit. A na slovo aplikace už jsem úplně alergická, teď si chci koupit nový notebook a nemůžu najít desetitisícový s windows 7. A když jsem se dívala jak vypadá 8, tak se to tam v každé větě hemžilo přidanou aplikací, takže kupuju prázdný a nechám si tam dát sedmičky extra. A aplikace v mobilu jsou ještě o stupeň horší, protože devět desetin jsou zbytečný ptákoviny.

Ale zase už jsem si zvykla na pohodlnější dotykový mobil se systémem, právě proto, že si ho tak můžu dobře přizpůsobit a povolit v něm jen to, co opravdu chci, a hodně mi vyhovuje značka, kterou mám, takže bych neměnila za starý hloupý. Všechno ostatní je mi ale přesto pohodlnější v počítači.

2 Adina Adina | Web | 12. srpna 2014 v 20:46 | Reagovat

Až do minulých Vánoc jsem byla jedním z posledních (alespoň mi to tak přišlo) uživatelů "hloupého" telefonu. Byl to tlačítkový Sony Ericsson. V době, kdy jsem si ho kupovala to byl opravdu nejnovější model... měl Bluetooth (kdo v té době neměl Blůtů byl naprostá lama), dal se připojit pomocí USB k počítači a spousta dalších vymožeností, které teď už jsou samozřejmostí.
Bohužel před minulými Vánocemi dosloužil. Už přišel jeho čas a na jeho místo přišla dotyková Nokia ... není to žádný poslední model... spíš takový z těch rok (takže už faaaakt dávno :-D ) vydaných modelů. Je pravda, že spolu někdy dost bojujeme, když displej není na slunci čitelný a klávesnice na displeji moc malá a spousta další věcí, ale asi bych už se k tlačítkovému telefonu vrátit nechtěla.

3 www.matthias.cz www.matthias.cz | E-mail | Web | 12. srpna 2014 v 20:54 | Reagovat

Uh... Přiznám se, že když jsem začal číst tento článek, trochu jsem se vyděsil. Ač souhlasím tak na 98% se vším, co jsi kdy napsala, u toho jsem se bál, že ti budu těžce oponovat. Nakonec se tak asi nestane, protože v článku nakonec nebylo to, čeho jsem se děsil, že tam bude, po přečtení nadpisu.

A to, čeho jsem se děsil je takové to nadávání na smarphony. Mně to strašně vadí. Ok, někdo má rád klasické mobily, tak ať si je má rád. Ale ať mi to necpe... Chci říct - u několikrát jsem narazil na osobu, která mi začala ukazovat svůj tlačítkový telefon se slovy: "Seru na ty blbý dotykový kraviny! Můj telefon umí posílat jen smsky a volat! Nic víc nepotřebuji!! Jsem prostě strašně ne-stádní ne-ovce! Lidi s dotykáčema jsou debilní, závislí a furt do toho čumí jak gumy!! Já jsem se svým tlačítkovým telefonem nejchytřejšííí!"

Pro mě je takové fanaticko-konzervativní myšlení francouzká vesnice (ano, taky umím trochu španělsky). Nechápu, proč někdo má tu potřebu všem sdělovat, že jeho mobil jen posílá smsky a volá. Proč to třeba ti lidi mají potřebu psát pod články a recenze o smarphonech? Opakovaně?

Já osobně jsem se do smarphonů téměř okamžitě zamiloval, jen se mi dostaly do ruky. Pochopil jsem, že je to spíše počítač, než mobil. Jsem téměř vždycky bez kreditu, smsky neposílám, protože jsou moc krátké a platí se za ně. Volání nesnáším - nesnáším, když s někým mluvím a nevidím mu do očí. Takže kdyby nebyly smarphony, asi bych mobil neměl vůbec. Vlastně před lety jsem měl tlačítkový telefon a používal jsem ho tak na 99% místo hodinek. Takže věta: "můj telefon umí jen posílat smsky a volat" mě donutí si pomyslet "takže tvůj telefon by mi byl k ničemu..."

Já smartphone používám na geocaching, mám v něm aj-cz slovník, zápisník, kalendář (oboje synchronizovaný s mým počítačem), a mnohem lépe se mi na něm čtou blogové a magazínové články, než třeba na velikým monitoru nebo na notebooku. Taky v něm mám to-do list.
Jakožto minimalista jsem rád, že s sebou nemusím tahat foťák, mp3 přehrávač a zápisník, že všechny tyhle věci mám v mobilu.

Ale nemyslím si, že jsem na něm jakkoliv závislý. Někdy jdu na procházku ven a nevezmu si ho sebou. Někdy se na něj nepodívám třeba celý den, protože to není potřeba. Jasně, často ho vytahuji třeba v takových těch trapných chvilkách, kdy nevím, co mám dělat, nevím, kam se dívat (třeba když čekám v davu neznámých lidí, než odemknou školu). Bez Smarphonu bych si třeba čmáral do něčeho, nebo si hrál s tkaničkou na tričku. Když ho mám, tak si můžu hrát Sonica. Vadí mi, když se mi furt všichni snaží vnutit, že jsem strašně závislý apod.

Jinak ještě tři věci - za prvé, častý argument s Nokii 3310. Je sice pravda, že dřív ty cihly vydržely hodně, ale to se netýká jen telefonů. Veškerá elektronika je dneska vyráběná tak, aby odešla do dvou let, cpou se do ní tak zvaná "kurvítka". Taková Miselle (jestli znáš - občas chodí na srazy) zastává názor, že je to správně, že to pomáhá ekonomice atd atd.

Další věc - tablety, do kterých se dá strčit SIM a dá se s nimi volat nejsou úplně běžné a hlavně je spíše vyrábí takové ty čínské firmy jako je Lenovo a GoClever. Běžně se to nedělá, to jen tak na okraj :)

No a poslední věc - co se týče toho Konga a ne-ekologické výroby smarphonů, myslím, že složení starých tlačítkových telefonů se moc neliší. A to už vůbec nemluvím o jiné elektronice - notebook přece obsahuje to stejné, co smarphone. Opravte mě, jestli se pletu.

Takže - nemám nic proti tomu, když si někdo zkusí smarphone, zjistí, že mu nevyhovuje a nepoužívá ho. Vadí mi, když někdo doslova nenávidí smarphony a dělá ze sebe kvůli tomu něco víc (podobně jako hejteři facebooku) a ještě se ukáže, že je nikdy neměl v ruce. (Neříkám, že je to tvůj případ - mluvím teď obecně).

Takže asi tak - omlouvám se za mega dlouhý komentář:)

4 Terka Terka | E-mail | Web | 12. srpna 2014 v 21:17 | Reagovat

Od roku 2008 vlastním svůj starý hloupoučký tlačítkový telefon, ale z větší části si na něj nechci stěžovat, protože je fajn, ale pravdou je, že mě z něj kolikrát bolely prsty. Často se seká, čas od času jakoby vypadne SIMka, což v překladu znamená, že se na obrazovce objeví: "Chybí karta SIM." A přitom tam je úplně normálně daná. Je prostě starý. Před rokem jsem používala mamčin dřívější, který jsem si však vyměnila zpátky za svůj, neboť mi tak nějak vyhovuje víc - a taky tam mám písničky, které poslouchám před spaním. :) Sice bych si tam chtěla dát další, ale s tou malou pamětí to asi nepůjde,..

Málem nechápavě jsem loni o prázdninách zírala na mladší sestřenku, když se chlubila, kolik že to měla telefonů a že bude mít od podzimu zase nový - upřímně? Ten její, co měla, byl tlačítkový, Blueberry, tuším, ale nejsem si jistá,.. ale nevypadal na to, že by potřebovala velice nutně nový, takže jsem si pomalu klepala na čelo, zda je doopravdy normální,.. a jestli nenastane nějaká radikální změna, mám pocit, že bude čím dál hůř.

5 all-is-magic all-is-magic | E-mail | Web | 12. srpna 2014 v 22:25 | Reagovat

Já jsem se svým Iphonem 4 celkem spokojená. Fotí dobře, pameť celkem velká (na knihy a moji zásobu písniček těch 16 GB ale stejně nestačí a musím se omezovat :D), není tak rozbitný, jak se o něm povídá - za ty čtyři roky v pohodě. Zato jsem stihla zničit čtvery sluchátka z toho, jak je pořád cpu do kapsy a z nabíječky vyčuhují dráty :D (tu zase cpu do batohu). Navíc to má wi-fi :D

Může to znít jako že jsem závislák, ale dnů bez mobilu mám vcelku dost :) Spíš ho používám místo mp3 a čtečky na cesty :)

Blbé ale je, že jsem si navykla na Apple kvalitku, takže chci jako příští mobil opět Iphone, ale už pětku, což se prodraží... Ale ještě rok, dva s tímhle vydržím, cena pak klesne :)

6 Taychi Taychi | E-mail | Web | 12. srpna 2014 v 23:16 | Reagovat

Nejsem proti chytrým telefonům, jen jsem ráda za ten svůj. Na to, co potřebuji, si nezasloužím tak drahou hračku. Můj je ještě tlačítkový a jsem ráda za pár smsek za měsíc a jeden hovor od někoho jiného než od operátora. Na zbytek používám jiné věci. Na písničky mám mp3, na čtení knížky a na záznamy diář. Kurvítka v elektronice mě štvou, ale bohužel s tím člověk nemůže nic dělat. Nevím, jak dlouze se rozepisovat, však jsme spolu o tom vedly rozhovor.

Nejvíc mě však štve, když s někým mluvím a on čumí neustále do mobilu... To mi tečou nervy.

7 Fitli Fitli | Web | 13. srpna 2014 v 0:12 | Reagovat

Mám samsungový véčko, nemá bluetooth, nemá foťák. Ale má budík, stopky, volání, esemesky a dvě hry. Baterka mi vydrží dva týdny, což se třeba na táboře fakt hodí.

Nevadí mi lidi s chytrýma telefonama, většinou je fajn mít nějakýho po ruce. Jen mě fakt štve, když někomu přijde děsně vtipný, že mám s sebou někde papírovou mapu. Když někdo místo rozhovoru s lidma ve stejné místnosti sedí v rohu a něco matle a pak tvrdí, že přece není nespolečenský, když si přece píše s někým jiným. A když se těmhle lidem na závěr ta věc vybije a najednou potřebují ode mě poslat sms, že dojdou domů později.

A když potkám někoho s tlačítkovým telefonem, zapůsobí na mě na první pohled jako spřízněná duše (která si umí poradit), asi jako kdyby to byl kluk s dlouhýma vlasama nebo kdyby na sobě měl tričko nějaké mojí oblíbené kapely.

8 rmartin rmartin | 13. srpna 2014 v 10:07 | Reagovat

Ahoj, předně bych chtěl podotknout, že první dotykové mobilní telefony se u nás určitě nezačaly objevovat v roce 2009, ale tak o 10 let dříve - například Ericsson R380 nebo kapesní počítače s Windows Mobile vybavené GSM modulem. Už okolo roku 2002 prodával český T-Mobile zařízení MDA I (neboli HTC Wallaby), které se od dnešních chytrých telefonů zas až tak koncepčně neodlišuje.

Jinak já osobně jsem prodělal opačnou cestu, než většina lidí, chytré telefony jsem několik let používal (asi 2006 - 2012), ale zase se vrátil k jednoúčelovým, hloupým tlačítkovým. Hlavní důvod je výdrž baterie, velikost a váha, ale také spolehlivost (telefon má hlavně telefonovat, ne že budu obden restartovat a když se mi někdo pokusí dovolat, spadne systém kvůli nedostatku operační paměti). Ani netoužím být pořád online, dost času prosedím u počíatče a když zrovna ne, snažím si to užívat jinak. Navíc je to zařízení plné kompromisů, co sice umí všechno, ale pořádně nic - zjistil jsem, že ty přidané funkce využívám čím dál méně a pořizuji si na ně specializovaná zařízení - sice jsem přečetl na mobilu hodně elektronických knih, ale od pořízení čtečky už bych se k tomu nevrátil. Stejně tak přehrávání MP3 nebo GPS navigace, o parodii na foťák nemluvě, ten jsem nepoužíval nikdy.

A závislost na mobilu neznám, vzhledem k tomu, že 95% hovorů souvisí se zaměstnáním, kdybych mohl, tak ho rozšlapu, hodím do ohně a budu nejšťastnější člověk na světě :D

9 Monica Otmili Monica Otmili | Web | 13. srpna 2014 v 19:36 | Reagovat

[3]: Nemám tendence na to nadávat, spíš jsem chtěla poukázat na to, že mě osobně by to nevyhovovalo (odzkoušela jsem přítelův telefon a když mi dá někdo z kamarádů do ruky modernější telefon, než je ten Drahého, tak jsem v koncích), že naopak zase "starý model" není pro každého, tomu plně rozumím. Pokud to třeba dobře fotí a člověk je zrovna v Paříži, tak se určitě hodí tahat s sebou jednu věc, díky níž si všechno vyfotí, najde si kavárnu, galerii kam chce jít, zjistí, jestli si může ven vzít ven tričko, že se odpoledne nerozprší, než tašku plnou map, fotopotřeb a podobně. Jen mám trošku strach, že to vše pomalu směřuje k tomu, že člověk bude čím dál tím línější, protože si vše najde a udělá přes telefon (třeba budou jednou i aplikace napojené na pračku, myčku, televizi nebo třeba pro venčení psů napojené na obojek :D zní to nyní jako sci-fi, ale za sto let bych se tomu nedivila), což jednoduše nesdílím.
Co se týče ostatní elektroniky s použitím konfliktních nerostů, samozřejmě, týká se to i počítačů, proto zmiňuji třeba takový Intel. Nechtěla jsem, aby to vyznělo, že se to netýká tlačítkových telefonů, určitě týká a to možná mnohem více, než těch dotykových. Tím, že však stále existují funkční tlačítkáče, které momentálně moc lidí nechce, to n mě působí, že je něco, co se "draze" získává jednoduše zahozeno.
Chápu, že ekonomický důvod v případě oněch kurvítek je dost silný a na ekonomice dnes stojí všechno a pro ní je nezničitelná věc nepřítel, nepřipadá mi to ale fér pro planetu, tady však nastává otázka, co je větší priorita.

[6]: Chápu, jednou jsem byla na chatě s kamarádkou a ta byla neustále přilepená u telefonu,až jsem si tam připadala jako cizí element. :D

[8]: Nejsem odborník a ve svém článku jsem se na vývoj telefonů dívala jako běžný spotřebitel na měnící se nabídku v obchodních pultech, proto velmi děkuji za nové informace. :-)

10 www.matthias.cz www.matthias.cz | E-mail | Web | 13. srpna 2014 v 19:43 | Reagovat

[9]: chápu chápu

Já si otázku, jestli člověk není línější, kladu spíše u aut, než u mobilů.
Dneska je člověk líný ujít cca 100 metrů a všude jede autem nebo MHD...

11 Liliana Landštejnská Liliana Landštejnská | Web | 13. srpna 2014 v 19:59 | Reagovat

Loni na podzim jsem si kupovala nový telefon.... a překvapivě naprosto obyčejný tlačítkový od Nokie. Jiný bych ani nechtěla :)

12 Lúmenn Lúmenn | Web | 14. srpna 2014 v 10:19 | Reagovat

Mám tzv. chytrý telefon, ale vedle svých přátel si připadám jak kdybych místo génia měla malého downíka. Je to jeden z těch levnějších mobilů s operačním systémem, vlastně stál před dvěma lety korunu u operátora a už dnes nefunguje jak by měl. Ale za nový se mi utrácet nechce, tenhle mám ráda a nepotřebuju nic lepšího - stačí mi volat, smskovat, potřebuju budík, kalkulačku, sem tam foťák a hodí se mi občas připojení na net. Ale hodně lidí má internet zapnutý nonstop, já ho pouštím jen když něco akutně potřebuji vyhledat.

13 albafos albafos | Web | 14. srpna 2014 v 10:46 | Reagovat

Rad bych se s Vami podelil o velmi dulezite informace. Vse v pripade zajmu najdete na -> http://albafos.blog.cz

14 Šárka Šárka | Web | 1. září 2014 v 21:29 | Reagovat

Taky je nemám ráda, ty nové chytré hajzlíky. Chytré jsou tak akorát na to, jak sledovat lidi a tahat z nich peníze. Ale ten dokument mě opravdu nepříjemně překvapil, nečekala bych, do jakých koutů člověk jen tak nedohlédne a jak daleko to může zajít.
Bohužel sama ted dotykáč mám a nemůžu se s ním skamarádit. Vadí mi taky styl posílání sms, který je podobný chatování na facebooku, čímžpádem to člověka svádí chatovat a tím víc utrácet. A taky mám permanentně vyplé služby sledování polohy, jelikož fakt nepotřebuju být sledována. Zlatá cihlička nokia 3310 :/ :D

15 MaddyHarry MaddyHarry | Web | 23. září 2014 v 14:08 | Reagovat

Já mám chytrý telefon, ale jen z něj volám a napíšu smsku. To, že to má GPS, Wi-fi a dalších XXX blbostí to mě je tak nějak jedno. Stejně na něm nic nedělám. Jen chytá prach. Ale zase díky kameře a fotoaparátu z obou stran je to zlatíčko. :D

16 Broňka Broňka | Web | 23. září 2014 v 15:34 | Reagovat

Já mám chytrý telefon, ale používám ho jen na komunikaci a hledání informací, když nemám po ruce pc a poslouchání hudby. Nebyl nějak extrémně drahý. Nechápu, jak si někdo může pořídit mobil za 20 000...

17 necroparanoia necroparanoia | E-mail | Web | 23. září 2014 v 15:35 | Reagovat

Chytrý telefony nejsou nutně jen zlo, třeba na výletě v neznámém městě, nebo na aktuální počasí v přírodě. Ale když vidím lidi, jak sedí a jen tak bezduše a bezdůvodně ťukají do displejů, připadám si, že lidstvo degeneruje.

18 Dominique55 Dominique55 | E-mail | Web | 23. září 2014 v 15:42 | Reagovat

No ja nemám dotykáč, zatím ho nechci a jsem spokojená i když všichni čumí jak blbcí když ho vytáhnu, ale to mě je to šumák:D

19 Tai Todd Tai Todd | Web | 23. září 2014 v 16:05 | Reagovat

Nemám žádný "chytrý" telefon a vůbec mě to netrápí. Jsem konzerva, co nesnáší vše dotykové ( ještě zmáknu tablet, ale na tom nepíšu, takže mě tolik neštve). Mám malý, telefon s vysouvací klávesnicí a jsem spokojená, můj telefon prostě musí mít "čudle" jinak to nechci, už jen proto, že telefon je pro mě praktická věc. Ne hovadina, co se mi nevleze do kapsy, dám za ni nemalý prachy a při prvním křápnutí na zem je po tom. Díky, ne.

20 naoki-keiko naoki-keiko | Web | 23. září 2014 v 16:26 | Reagovat

Já se ti přiznám, že ani pořádně nevím co to ten smart phone je ^^ Při překladu "smart" je něco jako šik, elegantní atd. a phone je telefón. Dobrá, chytrý telefon se mi s tím občas spojí, ale co je to tedy ten i-pod, i-phone a podobné serepetičky? :D taková trochu maďarská vesnice, no ^^" Jo, měla bych se za sebe stydět, že se místo toho zajímám o práci Kellera či Ortegy, ano, nepřežiji v tomhle světě ani minutu...
Já dotykový mobil nechtěla, ale jednou jej dostala mamka se svou žluťoučkou Nokií a předhodila mi to, že ona s tím dělat nebude. Po dvou letech tomu šmejdovi vypadává zvuk, občas upadne kryt a v zimě nereaguje na odemčení (asi je háklivý). Takže až si to odbyde, vrátím se na tlačítka. Klidně, nemám problém.
I když netuším co to vlastně je, tak vím z jakých super serepetiček si ty věci vyrábějí. Na dokument se určitě mrknu, ono to nikdy nezaškodí. Stejně jako "Pozemšťané" dokument o týrání zvířátek.
To, že malé děti s tím umí obratněji je fakt (ale gramofonovou desku by nerozehrály hehe). Někdy to rodiče přehánějí a tyto serepetičky jako chytré telefony či tablety koupí dětem ve školce, znám paní, která to dceři koupila když jí byly tři. Hm, když vím, co takovej tříletej capart dělá s plastovými hračkami na toto nebude brát ohled (nu což, vždyť je to taky zčásti z plastu :D) a předškoláčci nejsou o nic lepší.
A chytré telefony... když jsou chytré tak snad musí i přemýšlet, ne? Je to trochu Matrix, ale docela souhlasím s tím, že to bude naše zkáza. Buď tím, když náhodou o ně přijdeme či trochu fantasmagoricky začnou myslet opravdu samy :D :D :D

21 Elizabeth Elizabeth | Web | 23. září 2014 v 16:57 | Reagovat

Dobrý článok. Ani ja nemám smartfón či iPhone neviem koľko. Stačí mi odretý Sony ericson a hotovo. :D Dnešná doba je dosť pretechnizovaná a všetci chcú byť pripojení každú minútu, aby skontrolovali či im niekto nelajkol status. Nepopieram, aj ja som na facebooku a ak mám voľnú chvíľu zavítam tam, ale niekedy sa mi to zdá až príliš. A nepáčia sa mi reči typu: "pozri na to, akú má ona šunku" (myslím mobil) No a? Nech má, možno nemá peniaze ne supermodernú mašinu. Tak je to aj u mňa, a hoci túžim po kvalitnejšom mobile, som spokojná s tým čo mám. A mať perfektný mobil nie je v živote všetko.

22 Aya Aya | 23. září 2014 v 17:11 | Reagovat

Môj prvý mobil bola Nokia, tzv. Tehla. Pamätám si, že sme sa bavili na tom, ako ju spolužiak pustil z okna na piatom poschodí - a prežila to bez ujmy. :)

Potom som mala SAGEM - ten bol perfektný. Úžasné farebné rozlíšenie,dlho vydržal nabitý... A potom mi praskol display, keď som ho zabudla vo vaku a na vak ktosi / nevylučujem možnosť, že aj ja/ stúpil.
Neskôr som dostala Sony Ericcson - a nebyť toho, že mi žuchol do záchodu (zo zadného vrecka na džínsoch :D), tak by som ho mala doteraz, aj napriek zlému kontaktu v prípojke na nabíjačku.
Teraz mám Smartphone od Huawei, ale nie som s ním na 100% spokojná. Má nekvalitný fotoaparát - čo tam po tom, že 5 MPix - baterka nevydrží tak dlho, ako by bolo treba, a raz za čas mi zamrzne. Ale aj tak ho mám rada, a dlho sa nechystám na nový :)

23 Steeve X Steeve X | E-mail | Web | 23. září 2014 v 17:19 | Reagovat

Doba jde zkrátka dopředu. Kdybychom pořád používali lokomotivy na parní pohon, kde by dnes byla naše doprava? Tak je to se vším. Pokrok jde vždy vpřed na úkor něčeho jiného. Lidi dělají spoustu věcí, aby byl jejich život pohodlnější. O tom, jestli je to dobře můžeme polemizovat donekonečna.

Jak už tady někdo přede mnou řekl - drahé kovy byly i ve starých telefonech, to není argument. Z něčeho se vyrábět musí a jediný problém tak zůstává právě v těžbě na problémových územích. Je však třeba Samsung zodpovědný za tamější občanskou válku? Ne tak docela...

Mám smartphone, ne proto, že je to trend, ale proto, že jej potřebuji. Využívám mnoho jeho funkcí a nemůžu si ho vynachválit. Je složitější, než všechny mé předešlé komunikátory, ale to už také k pokroku patří. S nekvalitní výrobou máš pravdu, některé přístroje jsou špatně stavěné jen proto, aby udržely celý bludný kruh nakupujících co nejfrekvenovaněji v chodu.

Jak uživatel svůj přístroj využije - to už je na něm.

Nicméně tvůj článek je obstojný nejen obsahem :)

24 Libor Libor | Web | 23. září 2014 v 18:20 | Reagovat

Inu, je to další stupeň komunikace, další krok vývoje, který se můžeme snažit odmítnout, ale ignorovat jej (a zároveň žít plnohodnotně, jakkoli to zní divně) asi moc nejde. Navigace v mobilu mi značně usnadňuje život a třeba taková aplikace idos, kde jsou poměrně včas zahrnuté i změny různých spojů, by se mohla vyvažovat zlatem. Jako ale ostatně se vším, tak i zde platí, že "všeho s mírou".

25 Cher Cher | Web | 23. září 2014 v 18:47 | Reagovat

Mám Nokii 6131 už 7 let a žádný dotykový telefon jí nemůže konkurovat.
Přežil už takové pády až se divím, že ještě "žije" :-D
Holt ty starší telefony asi vydrží víc.
Oproti tomu, můj bratr má za poslední 2 roky už druhý nebo třetí chytrý telefon. Ten první se pokazil už po čtyřech měsících. Jsem ráda, že mi stále můj tlačítkový telefon slouží a dokud funguje, po novém netoužím.

Moje kamarádka dostala loni na Vánoce nový dotykový Samsung. Ve škole na něm něco datlovala 3 vyučovací hodiny v kuse + o přestávkách. Nechápala jsem, jak jí to mohlo bavit. Řekla jsem jí, ať už to vypne, protože si s ní chci povídat. Žádná odpověď z její strany. Hned na to říkám, že jí ten telefon vyhodím z okna, jestli v tom bude pokračovat. Na to reagovala jen tichým "mhmm" s očima upřenýma do mobilu... a vidím to každý den ve škole, v autobuse. Už to vypadá, že někteří lidé raději komunikují prostřednictvím mobilu než kdyby si popovídali z očí do očí.

26 Plačící anděl Plačící anděl | Web | 23. září 2014 v 19:59 | Reagovat

Když pominu ty pro mě nové skutečnosti ohledně toho, kolik životů se vyplýtvá na výrobu smartphonů, přijde mi, že na ně lidi nadávají jen kvůli tomu, že jsou prý cool a že chtějí být originální. Popravdě ale, když jsem dočetla do konce, změnil se trochu můj názor a souhlasím s Tebou. Co my, bezmocní lidi pro to ale můžeme udělat? Jak můžeme těm v Kongu pomoct?

27 Zdebra Zdebra | Web | 24. září 2014 v 2:54 | Reagovat

Já mám tlačítkovou Nokiu od Vánoc 2008 a pořád jako nová. Jen obal jsem už párkrát vyměňovala, ale posledních pár let na to kašlu - je to dobré maskování proti zlodějům. A spíš jsem si ten mobil koupila kvůli přehrávači. Když se mi vybije, tak si toho někdy všimnu i po několika dnech. Loni se mi rozbily poslední sluchátka, tak se mi nechce utrácet za nová, takže už tolik neposlouchám na mobilu, takže ho s sebou ani moc nenosím ven. Ale když někde mám dlouhou chvíli (třeba při čekání na bus), tak hraju tetris. Jednou za čas, když se blíží nějakej koncert, tak si i dobiju kredit, ať můžu smskovat. Volání nemám ráda - zaprvé mi vadí, že toho člověka nevidím, zadruhé neslyším dost zřetelně, a zatřetí nejsem zrovna dobrá v pohotové reakci na nečekané otázky.
A kdybych si někdy měla vybrat dotykovej mobil, tak rozhodně ne na volání, protože bych ho neuměla držet tak, abych něco omylem "nezmáčkla". Takže spíš by to byl nějakej foťák na momentky (např. při potkání nějaké kočky nebo jiného zvířete, co bych si chtěla vyfotit), čtení, přehrávač, wifi (abych nemusela tolik smskovat, pokud by vůbec někde byl signál).
Ale když mi někdo dá do ruky nějakou dotykovou věc, ať ho vyfotím, tak většinou nevím jak. A někdy to držím tak dlouho, že je to rovnou několik fotek. :D U focení prostě musím cítit to zmáčknutí. Stejně jako u psaní. Proto bych nemohla mít tablet, když píšu všemi deseti.

No, snad má ten můj koment nějakej smysl, když jsem si pročetla ty předchozí. Takže mi to v hlavě pak udělalo chaos. :D

28 toreborn toreborn | Web | 24. září 2014 v 4:07 | Reagovat

No vidíš, já mám chytrý telefon a radši bych ten ,,hloupý" :)Jakožto milovník hudby bych ráda Sony Ericson z té edice Walkman, to byl normální tlačítkový. Před několika lety jsem ho měla, ale rozbil se mi.
Smartphony se sekají, je tam milion aplikací (u půlky z nich ani nevím, k čemu tam jsou) a dalších věcí, které nejsou u mobilu vůbec potřeba.
Když se uvede na trh nový mobil, spousta lidí si je hned běží koupit, ačkoliv jejich starý telefon je stále funkční. Opravdu se nestačím divit!
Od té doby, co mám tablet (ve kterém je operační systém mnohem užitečnější), tak mám mobil opravdu jenom na volání a smsky.

A je mi dost smutno, když například cestuji vlakem a všichni mají oči upřené na displeje. Hlavně když jedou dva lidi spolu, ale vůbec nemluví a raději jsou na facebooku. Jednou jsem si ve vlaku vytáhla knihu a všichni na mě koukali jako na exota :D Je vidět, kam to všechno spěje.

Ten dokument Krev v mobilech jsem viděla a moc bych ho doporučila lidem, co musí mít každého půl roku nový telefon.

29 Janča Janča | E-mail | Web | 24. září 2014 v 21:23 | Reagovat

Se začátkem úplně souhlasím. To s těmi nerosty.. moc tomu nerozumím, takže mi to je jakoby jedno, ale dokument jsem si dala do záložek a snad tomu po zhlédnutí porozumím trochu víc.
Je bohužel pravda, že já patřím do té skupiny závisláků, kteří musí mít v mobilu sto aplikací (které jsou úplně zbytečné) a mít nejlépe nejnovější mobil, ale na to naštěstí nemám peníze, tak se držím trochu při zemi. :D Mamka zdědila můj dotykáč a vůbec si s ním nerozumí, pořád nadává, že by chtěla tlačítkový, ale těch je teď tak málo, že nevím, jaký bysme jí měli koupit.
Byl by dobrý Mezinárodní den bez mobilů, ale spousta lidí by se na to stejně vykašlala. Nebo kdyby třeba alespoň v divadlech nemohli lidé s mobily dovnitř a dávali si je třeba do nějakých skříněk (táta má takové v práci i na notebooky).

30 Milan Milan | 4. července 2015 v 9:22 | Reagovat

[6]:To jste přesně můj člověk! Já to mám taky tak, jen ještě doplním, že na focení mám foťák s optickým zoomem a optickou stabilizací (místo digitálního zoomu na úkor rozlišení), k navigování samostatnou navigaci (o jejichž funkcích si omezené navigace v mobilech můžou nechat leda zdát) a na filmy koukám přes televizi, resp. její obrazovku.

31 cialis cialis | E-mail | Web | 13. dubna 2016 v 9:33 | Reagovat

Hello!

32 Abika Abika | 24. dubna 2016 v 11:38 | Reagovat

Novinky, týkající se nejoblíbenějších telefonů v česku: Samsung:

http://www.smartphony.cz/category/znacky/samsung/

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
Zanechte komentář, neboť zpětná vazba je motorem pokroku. :-)


Kopírování jakýchkoliv článků, fotek, obrázků a vytváření kopií mých šperků bez svolení je zakázáno! Umístěním reklamy souhlasíte s jejich okamžitou likvidací a označením vaší osoby vulgárním výrazem pro ženské (příp. mužské) přirození. Za reklamu pro hlasování hlasuju pro soupeře!

Design by Violett - pieklo.blog.cz
Autor obrázku v záhlaví: annick