Ukončený osobní blog české šperkařky, jíž učarovaly korálky.

O homosexualitě dětem

1. června 2013 v 0:13 | Monica Otmili |  Názorově-úvahové okénko
Není to tak dávno, co zde vyšel článek s názvem "O sexu dětem." Když jsem jej psala, nenapadlo mě, že brzo budu psát něco obdobného. Médii prolétla informace o českém překladu další publikace pro děti, tentokrát zaměřené na homosexualitu. Jde o knížku, která v USA vyvolala rozporuplné reakce - Princ a Princ.



Bohatě ilustrovaný svazek vypráví příběh o princi, jehož matka-královna se rozhodla vybrat mu nevěstu. Sezvala proto spoustu princezen, ale princ ne a ne si žádnou vybrat. Až nazávěr spatří princeznu, po jejímž boku stojí její bratr a on si řekne: "To je ale krásný princ!" To samé si řekne i bratr princezny a oba princové se do sebe zamilují. Knížka končí jejich svatbou.
Narozdíl od publikace "Moje první knížka o sexu" je kniha Princ a Princ určena dětem už od tří let. Opět bych byla ráda, kdyby se mi dostala do rukou, abych ji mohla zhodnotit. Zatím se tedy budu držet jen vlastních dojmů "z druhé ruky".

V první řadě velice vítám, že se objevilo něco takového. V naší "společnosti" je pořád velké procento homofobů a známe, jak funguje výchova. Aneb jsou-li homofobové rodiče, budou s velkou pravděpodobností homofoby i jejich děti, bude-li jim od mala vštěpován negativní postoj rodičů či rovnou otevřené neřátelství vůči této sexuální menšině. A pak jsou tady rodiny, které se svými dětmi o tomto tématu vůbec mluvit nebudou. (Dobře, můžete mi oponovat se slovy, že takoví rodiče by dětem knížku ani nekoupili, nicméně nevidím problém, proč by se knížka nemohla stát i předmětem výuky ve škole.) Vzpomínám, zda-li se mnou naši mluvili o homosexualitě. Nemluvili. Tuším, že jsem se o ní dozvěděla z úst spolužáků. V nějaké té třetí třídě frčela otázka: "Je ti hej nebo bezva?" "Je mi hej." "Takže jsi gay." ("Je mi bezva." "Takže jsi lesba.") Nijak extra jsem zjištění, že i holkám se mohou líbit holky a klukům kluci, neprožívala. Zkrátka jsem to přijala. Ale jiné dítě to nemusí přijmout stejně v klidu. A aby přijalo, může tomu dopomoci právě knížka. Vytlačování homofobie ze společnosti jednoznačně vítám a začít s tím od mala je prakticky nejlepší řešení. Vždyť by se klidně mohlo stát, že rodiče na vycházce s dítětem narazí na líbající se pár stejného pohlaví. To by očím dítěte neuniklo, živější děti by nepozbyly hlasitého komentáře a jejich rodiče by neunikli zvídavým dětským otázkám, a to ať už přímo na místě, nebo doma.

Možná právě proto je knížka určena dětem už od tří let. Pro srovnání, "Moje první knížka o sexu" se doporučuje od věku pěti let. Souhlasím, že je lepší mluvit s dětmi dřív o homosexualitě, než sexu samotném. Nebo to spojit dohromady. Děti si nepokládají dospělácké otázky, či je takové chování divné, nenormální, morální a tak dál. Vlastně nabývám dojmu, že malé dítě je schopno akceptovat homosexualitu lépe, než dítě od deseti let výše a dospělí (z nichž řada neakceptovala dodnes). Zároveň však mám pocit, že tříleté dítě tuto problematiku spíš vůbec nepochopí. Dobře se mi jeví mluvit o homosexualitě spolu s prvním vyprávěním o tom, jak přichází miminka na svět, a tedy i o sexu. Z mé ankety pod článkem "O sexu dětem" vyplývá, že nejvhodnější věk pro takové povídání je právě 10 let. (Na druhém místě skončilo rozpětí 11-12 let, možnost "Méně než 5 let" zvolil jeden čtenář.) Právě však mám pocit, že v těch deseti letech už se bude dítko více zamýšlet nad tím, jestli to náhodou není divné, zamilovat se do stejného pohlaví. Na druhou stranu předškolní chlapeček/holčička by to mohl/a pobrat i způsobem "Aha, takže si můžu jednou vzít svojeho kamaráda/ku." Školkové lásky nejsou nic neobvyklého, i já jsem zažila; oběma nám bylo pět, jmenoval se Kuba, doma měl zrzavýho kocoura a tátu v Moskvě.Smějící se Nenastal by v předškolácké hlavičce trochu guláš? A rázem by se Adélce líbila víc Rozárka, která je stejného pohlaví, byť by ji taková možnost před příchodem nové informace vůbec nenapadla?
Asi je to individuální stejně, jako s prvním povídáním o sexu. Osobně bych knížku pořizovala dětem, které už nastoupily do školy, menším spíš ne. Zajímá mě váš názor, vyjádřete se prosím v anketě i komentářích.

Četla jsem, že se chystá i druhý díl s názvem "Princ a princ a rodina." Jsem zvědavá, to teprve rozdmýchá pohledy lidí i médií.

 

2 lidé ohodnotili tento článek.

Anketa


Komentáře

1 Aithra Aithra | Web | 1. června 2013 v 7:36 | Reagovat

Já si pamatuju, že když jsme se sestrou nastoupily do školy, maminka si nás posadila a začala vysvětlovat. Jelikož učí na střední ZSV, věděla, co a jak. Vysvětlila nám, jak to mezi dvěma lidmi chodí, že existuje i jakási ochrana, co dělat při první menstruaci... Zkrátka žádné pohádky. O homosexualitě jsme sice nemluvily - dozvěděla jsem se to ve škole - nějak jsem to přijala. Přesto s Tebou souhlasím, mělo by se o tom s dětmi mluvit a učit je vzájemné toleranci. Jako ideální věk mi přijde 6 let, školáček už je přeci jen rozumnější. :-)

2 Kariol Kariol | Web | 1. června 2013 v 8:40 | Reagovat

Já ani nevím, jak jsem se o tomhle dozvěděla. Možná ze školy, možná nějak v rodinné situaci, ale nijak jsem to asi neprožívala... :-)
Ten ideální věk je asi těžký. Ono až se o tom ve třídě začne mluvit, dítě určitě přijde za rodiči nebo si něco vyhledá na internetu, aby nebylo pozadu... :-)

3 Robka Robka | E-mail | Web | 1. června 2013 v 9:12 | Reagovat

No, já nevím... Se mnou doma o homosexualitě nikdo nemluvil a nemyslím si, že bych byla homofob. Toleranci se člověk učí postupně a nemyslím si, že by něco změnilo vydávání takových pohádek. Tříleté dítě žije ještě ve svém světě, kde je možné všechno a bere věci úplně jinak než třeba školák.
Já bych řekla ano, o homosexualitě s dětmi mluvit, vysvětlit jim, že to není nemoc a že někteří lidé jsou přitahováni stejným pohlavím a proto nejsou o nic horší a nejsou to Marťani. Ale zase na druhou stranu by měl být sexuální život každého soukromá věc, se kterou není třeba se chlubit na veřejnosti. Život už je dneska tak strašně složitý a vztahy jsou v mnoha rodinách tak komplikované, že nepovažuji za dobré malým dětem motat hlavy ještě tímhle. Samozřejmě, pokud se dítě ptá, odpovědět mu pokud možno pravdivě a přiměřeně jeho věku, ale nenutit to jako celoplošnou výchovu třeba v MŠ. Dovedu si představit, jak by na to někteří rodiče reagovali a jak by to pak těm špuntům zamotalo hlavy.

4 Harley Quinn Harley Quinn | Web | 1. června 2013 v 9:25 | Reagovat

Já si nepamatuji, kdy jsem se o čem dozvěděla, protože máma se mnou vždycky mluvila otevřeně, takže prostě odjakživa vím, jak to na světě chodí a jsem za to ráda, že jsem nikdy nezažila žádný šok.

5 David Pavel Bachmann David Pavel Bachmann | E-mail | Web | 1. června 2013 v 9:46 | Reagovat

Já jsem přesvědčený, že jediným smyslem té knihy je vydělat nějaké peníze autorovi. Pro tříleté dítě, které věří na bubáky a vodníky a víly, je ta knížka zcela zbytečná a dokonce matoucí. Já nejsem nepřítelem homosexuálů, ale zároveň musím tvrdit, že homosexualita není normální a tudíž by neměla být prezentována jako normální forma mezilidského vztahu. Neumím posoudit, do jaké míry se člověk homosexuálem narodí a do jaké se jím stane na základě vlastní volby. Normální to ale není a byť můžu docela dobře tolerovat homosexuály ve svém okolí, zakázal bych knížky, které z nepřirozeného chování utvářejí normu a nestydí se útočit na děti, které proti takovému druhu myšlenkové manipulace nemají obranu.

6 Arvari Arvari | E-mail | Web | 1. června 2013 v 9:53 | Reagovat

Popravdě, nemám tušení, kdy jsem se o homosexualitě poprvé dozvěděla. Patrně někdy tak v jedenácti, dvanácti z dívčích časopisů. Myslím, že mi na tom tehdy nepřišlo naprosto nic zvláštního. Ale koneckonců, mně po stránce sexuality nepřijde zvláštní nikdy nic. XD
Myslím, že tahle knížka by mohla být docela užitečná. Myslím, že tříleté děti se obecně docela podceňují. Ony to pochopí. A když si Adélka vezme do hlavinky, že se vdá za Rozárku... No, tak ať. Spousta kluků sní o tom, že si vezme svoji školkovou paní učitelku a nikomu na tom nepřijde nic zvláštního. Však ona si to Adélka za týden přehodnotí, až se jí začne líbit Honzíček... =D

7 Ann Taylor Ann Taylor | Web | 1. června 2013 v 10:12 | Reagovat

V nějaké té třetí třídě frčela otázka: "Je ti hej nebo bezva?" "Je mi hej." "Takže jsi gay." ("Je mi bezva." "Takže jsi lesba.") Nijak extra jsem zjištění, že i holkám se mohou líbit holky a klukům kluci, neprožívala. - Tak to jsme na tom byly úplně stejně. A i s tím školkovým Kubou, který byl u nás nejhezčí kluk ještě na prvním stupni a chtěla ho každá :D

Já si myslím, že i pokud mu to rodiče nebo někdo vyloží bez zbytečných emocí a věcně, tak je schopné akceptovat to naprosto v pohodě. To jen když mu budou říkat, že jsou to hnusní buzeranti, tak s tím bude mít problém.

8 Argonna Argonna | Web | 1. června 2013 v 10:37 | Reagovat

Napad vytvorit knizku o homosexualite pre deti hodnotim pozitivne. Mozno by som ju osobne precitala dietatu v 4 alebo 5 rokoch, 3 sa mi zda predsalen trochu malo na rozhovor o sexualite ako takej, ale na druhej strane sa nebranim ani nazoru cim skor, tym lepsie :)

Mne ako dietatu tuto tematiku nebolo prilis treba vysvetlovat, vzala som to akosi prirodzene, kedze odmalicka som bola v kontakte s homosexualnimi clenmi rodiny.

9 Matthias Matthias | E-mail | Web | 1. června 2013 v 10:41 | Reagovat

No nevím, nakolik je potřeba děti učit, že existuje homosexualita. Děti jsou vnímavé a spoustu věcí ví mnohem dřív, než je to učí ve škole. Když nás na základce učili sexuální výchovu, tak jsem samozřejmě věděli, že existuje sex, věděli jsme, k čemu je to dobré a na co je kondom a že existuje homosexualita a víc jak většina už měla za sebou i nějaký ten pornofilm :D
Děti se podle mě trochu přeceňují a už v deseti ví víc, než si mnohdy může kdokoliv myslet!
Já jsem třeba někdy ve dvanácti, když si všichni mysleli, že ani nevím, co to ten "sex" je a že penis je pouze na čůrání, už běžně stahoval z P2P sítí na sdílení tvrdý porno, kde se objevovalo i polykání a anální sex :D

Také moc nechápu homofoby. Homosexualita je v podstatě to nejméně hrozný s čím se u někoho setkat. Lidi jsou různý a někdo má rád klasický sex v misionářský poloze. Někdo zase potřebuje, aby mu někdo zmaloval zadek bičem, jinak nevyvrcholí. Já osobně jsem se setkal už s různými úchylkami. Znám pedofila, znám několik zoofilů, znám lidi, co jsou ujetí na pissing... No prostě z toho, co jsem všechno viděl, slyšel, zažil a poznal mi připadá homosexualita prostě dost v normě :D A kdo mi nevěří, ať si stáhne něco z dílny Japonska, kde to při souložím sem tam odnese i nějaká ta chobotnice :D

10 Matthias Matthias | E-mail | Web | 1. června 2013 v 10:44 | Reagovat

*podceňují

sorry :)

11 wondeerland wondeerland | Web | 1. června 2013 v 11:16 | Reagovat
12 Monica Otmili Monica Otmili | E-mail | Web | 1. června 2013 v 11:41 | Reagovat

[11]: Táhni do jistých míst začínajících na "P."

Ta manipulovatelnost dětí je v podstatě jediná věc, kterou vidím jako překážku pro tuto knížku.

13 Adelaine Adelaine | Web | 1. června 2013 v 12:03 | Reagovat

Já nevím. Klidně mě hned označte za homofoba, ale když budu dětem od malička číst o homosexuálech, OPRAVDU mi tvrdíte, že nebudou mít v hlavě že je to úplně normální a nestane se z určitého procenta z nich homosexuálové? Proč dětem číst o tomhle a ne o normální rodině a normálním muž x žena. Já to prostě nechápu, a reakce homosexuálů nebo jejich zastánců je "jsi homofob a tečka". Ach.
Zdá se mi to, nebo už v dnešní společnosti nejsou utlačování homosexuálové ale ti, co mají jen malou poznámečku proti tomu?

Já prostě nemám nic proti homosexuálům - co se týče osobnosti jsou to lidé jako každý jiný a mají stejná práva. A kdyby se nedělo to co se děje, nemám vůbec nic proti homosexualitě. Jen se prostě bojím, že to přeroste a za chvíli budou za divné pokládáni heteráci. Jen se bojím že se rozpadne vzorek klasické rodiny která je důležiá, ozkoušená a přirozená  - matka otec, dítě a bůh ví, co bude potom. Ale okamžitě budu označena za homofoba, takže bych měla radši držet hubu a jít se stádem,jo.

14 Gabriel The Catalyst Decay Gabriel The Catalyst Decay | E-mail | Web | 1. června 2013 v 12:05 | Reagovat

Už chybí je kamasutra pro 3 leté a máme to komplet :D

Ale teď vážně. Myslím, že je to velký krok dopředu, stejně to, že chtějí zavést adopce pro homosexuály. Jsem pro, protože je známo, že v ČR jsme na tyto adopce připarvení jako nikdo jiný v Evropě.

15 Matthias Matthias | E-mail | Web | 1. června 2013 v 12:59 | Reagovat

[13]: Ne nestane.

Stejně jako se z určitého procenta homosexuálů nestali heterosexuálové, když vyrůstali v tom, že je chodit s opačným pohlavím normální.

16 Matthias Matthias | E-mail | Web | 1. června 2013 v 13:01 | Reagovat

[13]: Nebo jinak...

K tomu, abys nějak zásadně ovlivnila něčí homosexualitu je potřeba mnohem silnější podnět, než pohádka o králi.

Pokud bys třeba svoje dítě doma zavřela do sklepa a každý den ho šla řezat bičem a v těchto podmínkách by žilo třeba 10 let, tak by se nedovedl vzrušit sexuálně běžným způsobem, ale potřeboval by u toho, aby ho někdo bil. Například...

17 Matthias Matthias | E-mail | Web | 1. června 2013 v 13:01 | Reagovat

*sexualitu

ne homosexualitu :D

18 Teeda Teeda | Web | 1. června 2013 v 13:20 | Reagovat

Je to těžký. Co člověk, to názor. A navíc, nedá se říct, co je špatně a co je dobře. Já osobně se opírám názorově o přírodní zákony a o to, že se mi prostě chlapi líbí. Ale zase respektuju a nedělám si nic z toho, že někdo to má jinak. Podle mě by se asi dětem mělo dát volné myšlení. Ať si samy v životě uvědomí, co je pro ně samotné normální a co ne. Rodiče by je neměli podsouvat žádným směrem, ale nechat to na nich samotných... Důležitá je totiž jedna věc. Děti vůbec nejsou hloupé.

19 Arvari Arvari | E-mail | Web | 1. června 2013 v 14:02 | Reagovat

[13]: Ano, OPRAVDU ti to tvrdím. Jak už řekl Matt, to, že dítěti budeš odmalička číst o heterosexuálech, ti taky nezaručí, že z něj heterosexuál vyroste. A co je špatnýho na tom, ze bude dítě odmalička vnímat homosexualitu jako normální? To, že bude tolerantnější, nepovažuju za špatnou věc. A kdyby se snad ukázalo, že homosexuální vážně je, aspoň nebude mít problém přijmout to. Hrůza, co?
A pokud jde o tu přirozenou rodinu... Vážně myslíš, že vzhledem k počtu rozvodů a svobodných rodičů se už dávno nerozpadá? Vážně nemyslím, že by tradiční rodinu a tradiční manželství narušoval pár monogamních gayů. To je naprosto neopodstatněná obava...

20 Luné Luné | Web | 1. června 2013 v 18:24 | Reagovat

Nu, přijde mi trochu divné mluvit s dětmi o homosexualitě, natož o sexu samotném. Zatím jsem se setkala povětšinou s lidmi, kteří se o všem "lechtivém/přirozeném" dozvěděli zkrátka za působení času, nenásilně, a nikdy nesklouzli k žádné nenávisti, nebo přílišným úchylnostem. Spíše veškeré to nové brali naprosto přirozeně, jako součást života. Myslím, že takové vyprávění dítě může přímo pekelně vyděsit, neboť je pro jeho myšlení zatím nepochopitelné.
Nechávala bych tomu volný průběh s tím, když by se mě dítě zeptalo, odpověděla bych :)

21 Čerf Čerf | E-mail | Web | 4. června 2013 v 20:33 | Reagovat

Myslím, že vztah mezi osobami stejného pohlaví se dá dětem vysvětlit celkem jednoduše a přirozeně. Beru knížku spíš jako berličku pro nesmělé rodiče než pro děti :-)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
Zanechte komentář, neboť zpětná vazba je motorem pokroku. :-)


Kopírování jakýchkoliv článků, fotek, obrázků a vytváření kopií mých šperků bez svolení je zakázáno! Umístěním reklamy souhlasíte s jejich okamžitou likvidací a označením vaší osoby vulgárním výrazem pro ženské (příp. mužské) přirození. Za reklamu pro hlasování hlasuju pro soupeře!

Design by Violett - pieklo.blog.cz
Autor obrázku v záhlaví: annick