Ukončený osobní blog české šperkařky, jíž učarovaly korálky.

Babi, znáš tohle?

8. března 2011 v 21:45 | Monica Otmili |  Život kolem nás
Tuhle větu zná každý, kdo určitě aspoň párkrát viděl českou komedii Slunce, seno. Jak by se tvářila vaše babička při odmítnutí kuřecího stehýnka, se kterým se dělala dvě hodiny a vy jí na to řeknete: "Babi, ty neznáš vegetariánství? Já jsem vegetarián." Věřím, že babičky to znají. Avšak za jejich mladých let o něčem takovém věděly houbelec. Za války byly rády za každé maso, a nejen to, za cokoliv (moje bábi by mohla vyprávět). A tomu, kdo má mladší babičky blahopřeju.

S pojmem vegetariánství se už i "hazarduje" a v Bravíčku se píšou takové voloviny, že je to dokonce IN. Bohužel za to zapoměli napsat, že bílkoviny a tuky musíme čerpat z jiných zdravých zdrojů.
Kdysi tam byl článek o tom, jak drasticky se chovají husy pro paštiky. Přímo to nabádalo k tomu, aby už nikdo husí paštiku nejedl. Nám je přece to, jak se nebohá husa měla, moc líto. Upřímě, které husy by vám bylo víc líto? Té, kterou drasticky vykrmovali a "chovali," nebo té, kterou jste pravidelně na chatě krmili vy (a chovali taky ve skvělých podmínkách), která měla pěkné jméno a na jaře housátka? No, jasně, že té druhé, té "vaší." (Proto taky říkal děda jejich praseti Komunisto, aby mu ho nebylo líto zabít...:D )

Asi myslíte, že jsem bezohledná, když to beru takhle, ale zvířata budou ve velkochovech umírat stejně. A když to nikdo nebude jíst, maso poputuje do kontejneru. Zbytečně. Zkažené. Proč? Protože někdo nechce jíst maso proto, že zvířata jsou a) roztomilá
b) možná týraná.
Jídlem by se zužitkovala, takhle z nich zbude něco nejedlého.

Je to smutné, ale vegetariánstvím se jim nepomůže. Máte to jako s kůží. Kožené boty si polovina z vás nekoupí buď kvůli ceně, nebo proto, že je to z pravé kůže a zahynulo kvůlim tomu zvíře. V Číně, na velkých fakmách, kde to jelo proti normám. Na jednu stranu, když tu kůži nikdo nekoupí, zvíře umřelo zbytečně, na druhou, když to koupíme, bude se zabíjet dál. A nebo taky, že když to nebude chtít někdo kupovat, tak to slevní a napíšou tam, že je to umělina. Kolik takových podvodů je mezi námi? (No jo, už jsem psala článek o bio potravinách se stejným názorem.)
Za neandrtálců bylo maso skvostem, jiné než kožené oděvy nebyly. Ano, jenže oni zužitkovali ze zvířete, které navíc chytili a nechovali v minikleci, všechno - kosti, maso, kůži. Naše společnost je jiná. Rodiny nejdsou soběstačné. Fakt už vidím, jak jde táta na lov pro večeři. Vtipná představa, že. :D

Navíc, neznám osobu, ktrerá by nejedla maso proto, že mu nechutná. Jo, lidi nejedí papriky, rajčata, apod. Nechutná jim to. A komu nechutná maso? No? A kdo z lidí nikdy nepozřel maso a je mu třeba dvacet? Máme to tak zabudované od přírody. Jsme soušást potravního řetězce. Taky by lidé mohli vraždit lvy za to, že vraždí brutálně antilopy a zebry... Život je boj i když je to smutné. Smutné je to, že člověk je posedlý honbou za penězi a apomíná při tom, že je jen součástka v několika řetězcích a v přírodě. Nesmíme si hrát na pány přírody. Můžeme vzdorovat, ale k čemu to bude. Když jsem jako malí vzdorovali mamce, byl výprask. A co myslíte, že udělá příroda? Co ty hurikány atd.? My nejsme páni. (Ach jo, to bych odbočila.)

Když už vegetariánství, tak zdravě. Domácnost se bez mléka neobejde a to je taky živočišné a i to odmítají některé skupiny vegetariánů pít... Myslím, že to moc smysl nemá. Maso se jedlo odjakživa a za to, v jakých podmínkách jsou zvířata chovaná, za to můžou jen lidé. Nic víc.

Mě "trend" vegetariánství nijak neuchvátil (to už jste si asi všimli), vím, že tím nepomůžu ani zvířátkům, ani sobě. Ano, některé maso nejím, ale jiné si neodepřu.

Takže můj názor na vegetariánství znáte. Co vy? Jste/byli jste vegetariáni? Sympatizujete s tím?
 

2 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 Tai ren Moore Tai ren Moore | Web | 8. března 2011 v 22:02 | Reagovat

Mě třeba maso vážně nechutná.Nikdy jsem mu moc nedala.Polovina rodiny od otčíma byly vždycky ti zabijačkoví a tak.A polovina rodiny od vlastního otce je přesným opakem.Zabijačky se nikdy nedělaly a já v tom žila- je mi z toho špatně jen to vidím.Kompletně nejím maso ani masné výrobky asi od 13 let a nijak mi to nevadí.Člověku to ubližuje v případě,že má třeba anemii nebo tak.Jinak ne, přece jen žádná strava není vyloženě ideální.A co se týče bravo vegetariánek a pecsopollovegeariánů a podobných hovadin, jak jezení masa dál nazývat vegetriánizmem - je to podle mě hloupost, bud to vážně dodržuju , protože chci a na nic si nehraju nebo na to kašlu, protože skoro nikdo z těch, co začnozu kvůki tomu že je to "in" u toho nezůstane

2 momonika momonika | Web | 8. března 2011 v 22:05 | Reagovat

Hm, tak mne napríklad ako také mäso nechutí a jem ho len málokedy. Ale je pravda, že šunky, paštéky a salámy jem. Ale problém by mi nerobilo vzdať sa toho.
Ja som skôr šalátový typ. :D
Čo sa veľkochovov týka, tak som rozhodne za to, aby sa zvieratá chovali aspoň vo väčšom priestore, keď nie vo voľnom výbehu. Tým, že by sa človek stal vegetariánom sa proti tomu veľmi účinne nedá bojovať, jedine keby ľudstvo prestalo jesť mäso, čo je nereálne.
U nás doma podporujeme aspoň podstielkový chov sliepok :D ani to ni je bohviečo, ale stále lepšie ako klietkový.

3 Marsi :) → Méérs Marsi :) → Méérs | Web | 8. března 2011 v 22:17 | Reagovat

No, tak vegetariány vyloženě neodsuzuju, ale když mi někdo řekne "Hele já jsem vegetarián" (nedejbože vegan),tak mám hrooznou chuť s ním zatřepat a říct ať se vzpamatuje. Já jakožto převážně masožravec si nedokážu život bez masa představit. Miluju zvířata a vyvraždila bych číňany za to, jak trápěj psy a kočky a pak je cpou do nudlí. Ale ostatní zvířata jsou na chov. Na co by mi bylo prase. Na krmení? Za pár let zdechne.. a já si řeknu "aha byl to fakt kámoš". Naše rodinka chová králiky a já bez ostychu zabíjím ryby, takže není problém :).

4 lady-dariel lady-dariel | Web | 8. března 2011 v 22:18 | Reagovat

nikdy sem nejedal hovězí a vepřové :D to mi oprvdu nechotná, jinak lidem to neberu, ale tak i kdysi se lidi živili zvířaty a nikdo je neodsuzoval. A to stimi koženýmy věcmi, ach, ta cena mě tak štve :( hned bych si koupila bundičku, a škoda že už nejsou kabelky a boty z krokodílí kuže :( :D

5 marieke marieke | Web | 8. března 2011 v 22:29 | Reagovat

Ani si nechci představovat, jak je vegetariánství prezentováno v Bravíčku. Pravděpodobně stejně nesmyslně jako gothic a emo. Vegetariánství znamená hlavně zodpovědnost, bez masa se dá žít, ale chce to mít velice vyvážený a pestrý jídelníček.
Že se vám nelíbí zabíjení pejsků a kočiček chápu, jenže oni tam nejsou mazlíčci, nýbrž se chovají ve stejných velkochovech jako u nás slepice a dobytek-holt jiná kultura. Hinduisti zas asi nechápou, jak tady můžeme jíst krávy ;-)
Více se netřeba rozepisovat, na blogu mám o tom celou rubriku.

6 marieke marieke | Web | 8. března 2011 v 22:31 | Reagovat

Jo, ale chtěla jsem ještě dodat, že nechápu ten často se objevující argument o tygrech a antilopách...tygr je zvíře, my jsme lidé, takže se můžeme rozhodnout.

7 Sievert Sievert | E-mail | Web | 8. března 2011 v 22:39 | Reagovat

Omlouvám se, že píšu sem, ale nenašel jsem jiný kontakt na tebe...

Zdravím, měla by jsi zájem psát pro nový teen magazín www.nad18.cz ?? v případě zájmu se mi ozvy. Honza

PS:Pokud by se tu našla jiná zájemkyně, stačí se ozvat na sievert@centrum.cz

8 Atyiya Atyiya | Web | 9. března 2011 v 11:56 | Reagovat

Vegetariánství, o tom by se dalo diskutovat hodiny...
Ano, maso jím a nestydím se za to, že mi chutná...
Vadí mi, jakým způsobem jsou zvířata chována, ale já s tím nic nenadělám, dějou se i horší věci...
Toť můj názor.
Ale tvůj děda to má s tím čuníkem vymakaný :D

9 Bruneticca Bruneticca | Web | 10. března 2011 v 11:49 | Reagovat

Vegetarianství tak to neodsuzuji,protoženěkomu to nevadí,že maso nejí... (i když to dost dobře nechápuú, já osobně vegetarian nejsem,ale učité druhy masa nesním,prostě nemužu,nebo spíš to nejde.. Zní to divně,ale jo u mě je to tak.. :))
Jinak se nestydím za to,že maso jím,i když to jak se tyhle zvířata chovají nebo i kde,mi vadí..

10 Kate Kate | Web | 11. března 2011 v 18:09 | Reagovat

Jo v Bravu jsem to četla- prý že si každý může vybrabrat jestli chce být vegetarián nebo ušetřit život zvířatům. Taky jsem se divila protože jsem vždycky slyšela že maso k životu potřebujeme. My prostě nemáme na výběr- vytaminové tablety a chemické doplnky jídla nejsou nejzdravější. Takže s tebou souhlasím zvířatům takhle nepmůžeme. Jsem samozřejmě proti týráni, a když vidím nějaké fotky z jatek je mi jich líto. Ale je přirozené jíst maso, vždyt zvířata se navzájem jí taky- a nikomu se to nezdá divné.

11 František František | Web | 14. března 2011 v 22:02 | Reagovat

Byl jsem na návštěvě u Vietnamce.Během večera došlo také na jídlo.Nebylo to známé:chceš čaj ,ne ,chceš maso. Maso bych si dal.Maso neni,chceš čaj.Ale vyprávěl mi,jak si jeho kamarád vzal psa z útulku,že si ho dají k Novému roku.Dopadlo to tak,že se z něj stal člen rodiny.

12 Laurell Laurell | 26. března 2011 v 12:52 | Reagovat

[3]: Jako je pro nás kráva "na chov", tak v Číně to tak mají se psy a není to považované za nenormální v jejich kultuře. Je zajímávé, jak je bys za to povraždila, ale když si to tak vemeš my ty krávy taky zabijeme a dáme si je k těstovinám a taky to většině lidí nepřijde divné, ale ve finále to vyjde na stejno. Akorát pro tebe je pes na "mazlení" a kráva na jídlo, ale stejně zabiješ zvíře a v tom není rozdíl.
Já sama jsem vegetariánem. Což dost lidí mate, protože nosím kožené boty a nemám problém jít s kámoškou do řeznictví, kde si ona koupí oběd a já zatím okukuju, co tam mají, ale rozhodně se na to nedívám jako na svoje potencionální jídlo. Je to tím, že  spíš než z humánních důvodů (přiznejme si, samo vegetariánství problém s týraním zvířat neřeší, to pouze veganství brané jako životní styl a to by navíc muselo být v globální míře a ne v míře minoritní, protože jinak by to stejně nic neřešilo) jsem vegetariánem proto, že mi maso nechutná. Je pravda, že na začátku to bylo spíše ze soucitu, ale postupně se můj názor upravil a dnes už není tak ortodoxní a, dejme tomu, fanatický. Nemusím maso a mléčné výrobky, ale nekoukám se skrz prsty na lidi, co je jedí. Na druhou stranu, když ale někoho vidím, jak se vyloženě cpe masem a třeba každý den a potom ještě zbytky spláchne do záchodu, nemůžu si pomoct a říkám si, že tohle zvíře zemřelo zbytečně.

13 Tajemná Temnota Tajemná Temnota | E-mail | Web | 2. května 2011 v 22:04 | Reagovat

je velmi zajímavé, že třeba naši prarodiče o vegetariánství moc neví, ale teřba takový Leonardo Davinci, Sokkrates a pod. vegetariáni bylo a to žili rozhodně dříve než naše babičky  a naši dědečkové..

14 Tajemná Temnota Tajemná Temnota | E-mail | Web | 2. května 2011 v 22:04 | Reagovat

Proč mi furt přeskakujou ty písmenka? :-D

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
Zanechte komentář, neboť zpětná vazba je motorem pokroku. :-)


Kopírování jakýchkoliv článků, fotek, obrázků a vytváření kopií mých šperků bez svolení je zakázáno! Umístěním reklamy souhlasíte s jejich okamžitou likvidací a označením vaší osoby vulgárním výrazem pro ženské (příp. mužské) přirození. Za reklamu pro hlasování hlasuju pro soupeře!

Design by Violett - pieklo.blog.cz
Autor obrázku v záhlaví: annick