Ukončený osobní blog české šperkařky, jíž učarovaly korálky.

Levně, ale kvalitně

22. srpna 2010 v 9:04 | Monica Otmili |  Rukověť spotřebitele
Tohle je snad celosvětový "problém". Jak můžeme nakoupit co nejlevněji... Hypermarkety se přetahují o každou korunu, kde je něco levnější než jinde a následně lákají na explozi slev spoustu zákazníků. A spousta lidí se právě také ohlíží jen na to, co to zboží stojí, neboli jestli je levné.
Tak si tak brouzdám po Kauflandu (no jo, náš nejlevnější supermarket; i já chci nakoupit levně) a co nevidím - dvojici postarších manželů, kteří před sebou tahají naplněný koš. Tak se podívám, co si asi kupujou. Je toho tam fakt hodně : čaje asi tak za 7 korun, oleje za dvacku, nějaké ty "dobroty" - takové, co se jinde ani nedají sehnat (jen pro Kaufland...), káva - taky kauflandová, kečup a tatarka - ty nejlevnější co byly... Dál mě už obsah jejich koše moc nezajímal. Bylo mi jasné, že tito manželé se snaží nakoupit co nejlevněji. No jo, ale za jakou "cenu"? Co si asi vpustíme do těla s "čajem" (tyto břečky skutečně nemohu nazývat čajem) za 7 korun? Sama jsem koukla na takovýto "čaj". No, zjistila jsem, že ovocná složka v něm je skoro pouhých 5% a do mého košíku letěl raději Teekanee. Sice s menším obsahem a 3x tak drahý, ale myslím, že o dost kvalitnější.

Opravdu otázka k zamyšlení : Co si vpustíme do těla s takovýmito věcmi za pár korun, plnými chemickými přísadami, "éčky" a jinýmy břečkami? Co třeba takový olivový olej za dvacku? O tom se myslím shodnu se spoustou dalších, že bude stát za houby. Olej z geneticky vyšlechtěných rostlin... A minerálka s 0% cukru? Ať stojí 10 či 30, sladidlo v tom bude stejné - aspartam. A co s námi udělá aspartam, to není ještě pořádně vyzkoumáno. A co třeba džus s ovocnou složkou 10% ? nebude lepší si koupit raději ten stoprocentní, nebo si udělat svůj?

Snad nejvíce je každý ovlivňován reklamami. Hele, nový prací prostředek, co zaručeně vypere všechno! Hele, skvělá bělící zubní pasta! Nový Somat 7 je ještě účinnější! Kolik dalších takovýhle reklam nás láká do obchodů? A kolik lidí na ně naletí? Která z těchto milionů reklam je fakt pravdivá? Každý den je v televizi nejmíň 5 reklam na pro nás známý prací gel/prostředek - Vasnish. Jedni naň nedají dopustit, jiní litují jeho koupie. Ano, i já jsem naletěla a Vanish už nikdy v mém košíku neskončí, natož v pračce. Tyhle reklamy fungují snad jen pro jednu věc - lákání zákazníků buď na věci nové, nebo na věci, které se nemohou prodat. A to se rovná zisk pro danou firmu. A i supermarkety lákají a vykřikují :"U nás nakoupíte ještě levněji!" "Nejlevnější nákup? Jedině u nás!" Jak se tedy vyznat mezi touto "explozí" a přitom si nevyčítat, že jsme nakoupili nekvalitní výrobky či příliš draze? Toť otázka...

Říká se, že na oblečení a obuvi by se nemělo šetřit. Docela s tím souhlasím. No uznejte, je lepší koupit si za dvě stovky u vietnamců boty, které mi vydrží dva měsíce a to za cenu bolesti chodidel, nebo si raději připlatit ve specializované prodejně za zdravotně nezávadnou obuv?

Další kapitolou je nám již známý trend - BIO. I na tohle si brousím zoubky na napsání článku s mým názorem. Skutečně je BIO banán vypěstován atd. pouze přírodně, nebo je to podvod a jediný rozdíl mezi ním a "normálním" banánem je 3x vyšší cena? A u těchto potravin většinou podvod jen tak nerozeznáme.

Chápu, že bohužel ne každý si může kupovat stále kvalitní věci. Ale na druhou stranu vysoká cena se nemusí rovnat kvalitě. Jak tedy rozeznat kvalitu již v obchodě? Někdy se stačí podívat na složení a jinde jej výrobci raději ani nenapíšou. Jak nenaletět? Nevěřte reklamám - působí jako magnet. A většinou z toho neleze nic dobrého. Jedna z mála reklam, které opravdu věřím (a to se sama sobě divím) je reklama na Jar. na něj nedám dopustit. Ale kdo ví, třeba má někdo s Jarem stejné zkušenosti jako já s Vanishem. Nechci nikoho navádět na změnu svého seznamu na nákup, ale dávám jen malé (ale celkem důležité a aktuální) téma k zamyšlení. Bohužel je tady ale spousta otázek, na které si sama nedokážu správně odpovědět.
 

2 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 The The | Web | 26. srpna 2010 v 18:48 | Reagovat

Jenom jednu malou poznámku: ani ovocné čaje se čajem nedají nazvat. Ve skutečnost je čaj jen ten černý (a ještě něco, teď si nevzpomenu), ale ovocné jsou odvary a správně by se tomu čaj říkat nemělo. Jen tak pro přesnost :D
A na bio si chystám článek samo o sobě.
Jinak fajn článek :)

2 Monica Otmili Monica Otmili | 26. srpna 2010 v 18:54 | Reagovat

Díky. No jo, BIO, to bude naše etapa :) už se těším. No, je to pravda, že by se tomu skutečně čaj říkat nemělo. Vždyť ty se přece vyznáš, Thee :)

3 Ronka Ronka | Web | 29. srpna 2010 v 11:13 | Reagovat

Poznat v obchodě, jestli jde opravdu o BIO výrobek je asi nemožné. Můžeme tomu jen slepě důvěřovat...
A k těm čajům. Nejraději mám zelený a černý. A když už si chci koupit ovocný, tak raději sypaný. :)

4 David Tygr Bachmann David Tygr Bachmann | E-mail | Web | 5. února 2012 v 10:58 | Reagovat

Nedávno jsem slyšel v rozhlase rozhovor s nějakým šéfem potravinářské inspekce. Mluvil o katastrofální kvalitě potravin v supermarketech. Jenže řekl něco, co mě docela šokovalo. On tvrdil, že podle jejich zjištění si řetězce tu nekvalitu objednávají přímo u výrobce. Prostě: „Dodejte nám vepřovou konzervu, ale musíte se vejít do 15i korun." Pokud pak potravinářská inspekce odhalí takový výrobek, má dotyčný řetězec smlouvu s výrobcem, který zaplatí případnou pokutu. Výrobci jsou bohužel tak ekonomicky závislí na řetězcích, že vyrábějí i nekvalitní zboží, jen aby se do těch supermarketů dostali. Že si tím ničí jméno firmy, to je prostě daň za přežití.

5 Skye Skye | Web | 7. září 2012 v 17:53 | Reagovat

dekuju za moc zajimavy clanek a naprosto s tebou souhlasim. Vloni jsem taky koukala nkazdou korunu (technicky vzato, dolar), ale pak mi doslo, ze to vsechno je jenom ruzne upravena soja a kukurice! Ted si radsi koupim min veci, ale poradnych, za zdravi to stoji.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
Zanechte komentář, neboť zpětná vazba je motorem pokroku. :-)


Kopírování jakýchkoliv článků, fotek, obrázků a vytváření kopií mých šperků bez svolení je zakázáno! Umístěním reklamy souhlasíte s jejich okamžitou likvidací a označením vaší osoby vulgárním výrazem pro ženské (příp. mužské) přirození. Za reklamu pro hlasování hlasuju pro soupeře!

Design by Violett - pieklo.blog.cz
Autor obrázku v záhlaví: annick